DIEMEN - Philips ziet toekomst in verkoop via de automaat. Het elektronicaconcern gaat op die manier batterijen, usb-sticks en oordopjes voor mp3-spelers verkopen. Daartoe heeft de onderneming een alliantie gesloten met de voedingsfabrikanten Masterfoods en Friesland Foods.

De drie concerns willen in eerste instantie vijftig apparaten in onder meer scholen, ziekenhuizen, bedrijven en op treinstations plaatsen. De machines bieden naast het traditionele eten en drinken ook een beperkt aantal producten van Philips.

De bedrijven denken met de nieuwe automaat in te springen op de behoefte van de gemiddelde Nederlander. Tegenwoordig is de consument steeds meer onderweg en wil hij altijd over van alles kunnen beschikken. "Als de batterijen van je mp3-speler op zijn, is het heel handig als je die 24 uur per dag kan kopen", lichtte Roeland van der Mee van Masterfoods dinsdag toe.

Testfase

Philips ziet de eerste vijftig apparaten als een "testfase". De bedoeling is wel om het aantal machines uit te breiden. In eerste instantie wil Philips vooral hogescholen voorzien van batterijen of oortelefoontjes. De producten kosten maximaal 30 euro en kunnen betaald worden met onder meer een chipknip. Dat moet de beveiliging van de automaat ten goede komen.

In het buitenland komt het al vaak voor dat automaten niet met snoep en frisdrank zijn gevuld, maar met andere artikelen. In de Verenigde Staten worden bijvoorbeeld de mp3-speler iPod en schoenen van Reebok op die manier verkocht. Ook in diverse Nederlandse supermarkten kunnen al kleine niet-voedingsproducten uit de automaat worden gehaald.

Hoge vlucht

Het Foodservice Instituut Nederland verwacht dat de automaat ook in Nederland een hoge vlucht zal nemen. Nu staan er nog zo'n 220.000, maar de consument ziet de automaat steeds meer zitten, zei directeur Jan-Willem Grievink van het instituut.