Nederlander ergert zich aan reclames over leningen

AMSTERDAM - Nederlanders ergeren zich massaal aan televisiereclames over leningen. Ruim 90 procent van alle Nederlanders noemt de leenreclames irritant en twee derde zapt weg als een dergelijke commercial op tv komt. Laagopgeleiden hebben de minste problemen met reclames over leningen.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 531 Nederlanders in opdracht van InterBank, een onderdeel van ABN Amro. Het onderzoek, dat maandag werd gepubliceerd, leert dat meer dan de helft van de Nederlanders zegt nooit een lening te zullen afsluiten met een kredietverstrekker die adverteert via de televisie. De ondervraagden denken dat er informatie wordt verzwegen en dat er addertjes onder het gras zitten.

Begin dit jaar is een nieuwe wet van kracht geworden, waarin regels zijn vastgelegd voor reclames over leningen. Hoewel de richtlijnen uit de Wet financiële dienstverlening (Wfd) in de meeste reclames worden overgenomen, ziet twee derde van de Nederlanders geen verschil. Vier op de vijf ondervraagden blijft erbij dat de commercials misleidend zijn.

Tip de redactie