DEN HAAG - De inkomsten uit reclame zullen de komende jaren weer stijgen voor zowel de publieke omroepen als de commerciële zenders. Volgens het kabinet biedt dit de Publieke Omroep (PO) voldoende armslag om zijn publieke taak te vervullen.

Hiermee reageerde het kabinet vrijdag op het TNO-rapport 'De toekomst van reclame in een digitaal televisielandschap'. PO deed donderdag nog een beroep op de politiek en meldde bij monde van Ruurd Bierman, lid van de raad van bestuur van PO, 50 miljoen euro nodig te hebben om structurele tekorten te dekken.

TNO verwacht dat de reclame-inkomsten voor de Nederlandse televisiemarkt zullen groeien van 850 miljoen euro in 2005 tot 1,2 miljard euro in 2012.

Merchandising

Het kabinet besloot vrijdag titelsponsoring en merchandising bij de publieke omroep toe te staan voor cultuur- en sportprogramma's en uitzendingen met betrekking tot liefdadigheid. Commerciële zenders mogen al hun titels laten sponsoren, met uitzondering van die van nieuws- en actualiteitenprogramma's. Dit kan allemaal binnen de bestaande Mediawet. Wel zal het Commissariaat voor de Media zijn beleidsregels op dit punt versoepelen.

Het Commissariaat wil tot minder reclameregels komen voor commerciële zenders. Doel is de regels voor de Nederlandse markt, ongeacht het land waarvandaan wordt uitgezonden, meer gelijk te trekken.