AMSTERDAM - Warenhuisketen De Bijenkorf gaat zich meer richten op luxe producten van topmerken als Gucci en Armani. Ook wil de warenhuisketen zijn eigen basiscollectie verbeteren met nieuwe stoffen en door goed de trends te volgen. Een kleermaker die ter plekke een pak aanpast, is binnenkort ook in de winkels te vinden.

"We willen een volledig aanbod in het luxesegment hebben", zei een woordvoerster van de keten vrijdag. De Bijenkorf hoopt zich zo te kunnen onderscheiden van de concurrentie. "Wij willen ons meten met warenhuizen uit het buitenland." De Bijenkorf denkt bijvoorbeeld aan Harrods in Londen en Galeries Lafayette in Parijs.

De Bijenkorf wil de eigenaren van luxe merken hun schoenen, tassen, kleding en parfums in eigen winkeltjes in de warenhuizen laten verkopen. Dat gebeurt in topwarenhuizen in het buitenland ook. De onderneming heeft Gucci, Armani en Ermenegildo Zegna al binnengesleept. Met Louis Vuitton, Dior en Hermès wordt nog gesproken.

Luxe

Eenvoudigere kleding biedt de Bijenkorf aan met zijn eigen merk.

Wel krijgt dat ook een luxere uitstraling door bijvoorbeeld betere stoffen te gebruiken. Ook moet het voldoen aan de nieuwste trends. "We krijgen een snel wisselende collectie."

Maatkleding

Het personeel van de Bijenkorf krijgt over drie maanden nieuwe bedrijfskleding, op maat gemaakte zwarte mode. Ook heeft het een opleiding achter de rug om met het soort klanten om te gaan dat op luxe topmerken afkomt.

De Bijenkorf is onderdeel van Maxeda, het vroegere VendexKBB.Daartoe behoort ook Vroom & Dreesmann.