Reclamespot van Pearle 'kwetsend'

AMSTERDAM - Opticien Pearle heeft in een televisiespotje de grens van het toelaatbare overschreden. De Reclame Code Commissie, die klachten had gekregen over de commercial, vindt het spotje in strijd met de goede smaak en nodeloos kwetsend.

Pearle wordt gevraagd het spotje niet meer te laten uitzenden. De Reclame Code Commissie kan het bedrijf daartoe niet verplichten, maar Pearle neemt het advies serieus en stopt vanaf zaterdag met het spotje. Over de reclame waren veel klachten binnengekomen. De zegsman van het bedrijf laat weten dat het nooit de bedoeling is geweest om mensen te kwetsen.

Grievend

In het filmpje heeft een vrouw haar zoon al vier jaar niet meer gezien. Na een bezoekje aan de brillenwinkel blijkt dat de zoon al die tijd in de buurt was, maar dat ze hem met haar slechte ogen nooit kon zien. De Reclame Code Commissie sluit zich aan bij de klagers, die het filmpje grievend vinden voor ouders die hun kind echt kwijt zijn.

Volgens de commissie is het voor de kijker niet meteen duidelijk dat de man die in beeld komt de zoon is naar wie de moeder op zoek is. Daardoor wordt de kijker op het verkeerde been gezet. Ook is door de lang durende, realistisch aandoende beelden volgens de Reclame Code Commissie niet duidelijk dat de reclame humoristisch bedoeld is.

Tip de redactie