'Airbus loopt vijftien jaar achter op Boeing'

PARIJS - Airbus heeft vijftien jaar nodig om concurrent Boeing in te halen en weer voorbij te streven. Dat stelt de topman van de Europese vliegtuigbouwer, Christian Streiff, in een donderdag gepubliceerd interview met de Britse zakenkrant Financial Times.

Streiff zei dat na de nieuwe beslommeringen rond de Airbus A380. De superjumbo had positief moeten bijdragen aan de concurrentie met het Amerikaanse Boeing.

Op basis van de meest recente gegevens schreef Boeing tot eind september dit jaar orders voor 666 nieuwe vliegtuigen in de boeken.

Vertraging

Airbus kreeg tot eind augustus bouwopdrachten voor niet meer dan 222 nieuwe toestellen. Wel wordt verwacht dat Airbus dit jaar meer vliegtuigen aflevert, 430 tegen 395 vliegtuigen van Boeing.

Streiff sprak in de Financial Times ook zijn zorgen uit over de ontwikkeling en productie bij het programma van de A400M, een militair transporttoestel. Airbus ligt volgens de topman nog wel op schema, maar ruimte voor vertraging is er niet meer.

Winstwaarschuwing

Dinsdag maakte het moederbedrijf van Airbus, EADS, bekend dat de superjumbo A380 vanwege productieproblemen nog later dan gepland wordt afgeleverd aan diverse luchtvaartmaatschappijen. Ook gaf het bedrijf een winstwaarschuwing af.

Een van de bestuurders bij het Europese lucht- en ruimtevaartconsortium, Thomas Enders, gaf tegenover de Financial Times toe dat het schema voor de A380 vanaf het begin ambitieus was. Vanuit het huidige perspectief betitelde Enders het project als onmogelijk. Vanwege de problemen bij de A380 kon Enders niet uitsluiten dat het programma voor een nieuw middelgroot passagiersvliegtuig, de A350 X-WB, geen gevaar zou lopen.

Hamburg

Enders zei donderdag ook dat Hamburg als productielocatie van Airbus behouden blijft, ondanks de crisis waar de Europese vliegtuigbouwer zich momenteel in bevindt. Hij zei dit in een gesprek in Berlijn met de Duitse minister van Economische Zaken, Michael Glos, en de burgemeester van Hamburg, Ole von Beust.

Er gingen geruchten dat Airbus de productie van de A380 in Hamburg zou willen overhevelen naar het Franse Toulouse om zo de activiteiten te stroomlijnen. Deze geruchten werden ontkracht door Enders. "Ik wil onze verplichting jegens Hamburg duidelijk onderstrepen." Oorspronkelijk zou Streiff een gesprek hebben met Glos en Von Beust.

Bij Airbus in Hamburg-Finkenwerder werken 12.000 mensen aan de A380 en de A320. Er worden in Hamburg rompdelen vervaardigd voor het dubbeldeksvliegtuig.

Tip de redactie