'Meer fabrikanten nodig voor nieuw gezondheidskeurmerk'

AMSTERDAM - Meer fabrikanten van voedingsmiddelen moeten zich aansluiten bij het nieuwe keurmerk voor gezonde producten 'Ik Kies Bewust'. Dat vindt de brancheorganisatie voor supermarkten CBL.

Het keurmerk is een initiatief van de producenten Friesland Foods, Campina en Unilever. Ze hebben het afgelopen mei al gepresenteerd. Sindsdien hebben geen nieuwe fabrikanten zich aangesloten. "Wij vinden dat nogal mager", zei een woordvoerder van het CBL.

Een groot aantal supermarktketens, waaronder de inkooporganisatie Superunie, C1000 en Super de Boer, heeft het keurmerk inmiddels wel omarmd. De supers gaan het logo op hun huismerken voeren.

Klavertje

Grote afwezige is echter marktleider Albert Heijn, die vorig jaar een eigen gezondheidslogo heeft geïntroduceerd. Unilever wilde Albert Heijn er graag bij hebben, maar dat is niet gelukt. Volgens een woordvoerder van het CBL kan de consument straks twee keurmerken voor gezonde producten bij Albert Heijn vinden, namelijk 'Ik Kies Bewust' en het 'Gezonde Keuze Klavertje' van de supermarktketen zelf.

Het CBL verwacht niet dat de consument in de war raakt van de beide logo's. "Maar meer dan twee moeten het er niet worden", aldus de woordvoerder.

Advies

'Ik Kies Bewust' wordt donderdagochtend officieel gelanceerd. Veel producten kunnen in aanmerking komen voor het logo. De basis voor de beoordeling is afgeleid van internationale voedingsadviezen zoals die van de Wereldgezondheidsorganisatie. Om een onafhankelijk advies uit te brengen, is er een raad van wetenschappelijke experts.

Tip de redactie