AMSTELVEEN - De huidige bestuursvoorzitter van KLM, Leo van Wijk, stapt zeer waarschijnlijk in mei volgend jaar op. Hij krijgt een opvolger, maar die zal zich in tegenstelling tot Van Wijk niet bezighouden met strategische beslissingen. Die worden in Parijs genomen, bij de houdstermaatschappij Air France-KLM.

Dat heeft Van Wijk gezegd in een interview met het vakblad Zakenreis, dat woensdag is verschenen. De topman stapt in mei na het verstrijken van zijn arbeidscontract naar alle waarschijnlijkheid over naar de holding om zich daar te richten op de strategie en allianties. "Dat ligt in de lijn der verwachting", aldus Van Wijk. De definitieve beslissing wordt volgens hem later dit jaar genomen.

Strategie

Van Wijk is nu de tweede man van de luchtvaartgroep Air France-KLM en heeft in die hoedanigheid al invloed op de strategie van het fusiebedrijf. Zijn opvolger Peter Hartman, nu nog de tweede man bij KLM, wordt de eindverantwoordelijke voor de operationele activiteiten van het merk KLM. Dat betekent dat hij zich zal bezighouden met de dagelijkse gang van zaken in Amstelveen.

KLM wordt daarmee een normale werkmaatschappij van de luchtvaartcombinatie. De strategische beslissingen werden al grotendeels in Parijs genomen. Ook de aandeelhoudersvergadering vindt plaats in de Franse hoofdstad, net als de presentatie van de financiële resultaten.

Fusie

Air France nam de Nederlandse luchtvaartmaatschappij in 2004 over. Beide partijen spreken van een gelijkwaardige fusie. Dit najaar vindt een evaluatie plaats van het samengaan, aldus Van Wijk. Dit najaar komt de top van het management al bijeen. "We gaan ons bezinnen op wat volgend jaar de 'grand scheme' moet worden en hoe we de volgende stappen kunnen nemen", aldus Van Wijk in Zakenreis.

De samenwerking met de Fransen loopt tot nu toe voorspoedig, vooral wat betreft de kostenbesparingen. "Zoals het er nu naar uitziet, is een besparing van 1 miljard euro in vijf jaar tijd een reële mogelijkheid", zei Van Wijk. Dat is twee keer zo veel als de besparing waar de fusiepartners in 2004 van uitgingen.

Van Wijk sluit niet uit dat Air France-KLM meer overnames zal verrichten. Er lopen gesprekken met China Southern om op het gebied van vracht de krachten te bundelen. Van Wijk: "China zal over tien jaar de grootste luchtvaartmarkt zijn. Als je daarin een rol wilt spelen, zul je nu moeten investeren." Ook een fusie met het Italiaanse Alitalia behoort nog tot de mogelijkheden. Daarvoor moet deze luchtvaartmaatschappij wel eerst de zaken op orde krijgen.