'Consument kiest te snel voor hypotheek'

AMSTERDAM - Consumenten kiezen te snel voor een bepaalde hypotheek. Als ze de tijd nemen om hypotheken te vergelijken, profiteren ze van de prijzenslag die momenteel op deze markt heerst.

Dat concludeert INFinance, een blad voor financiële dienstverleners, naar aanleiding van een onderzoek onder ruim 1600 tussenpersonen en consumenten dat dinsdag werd gepubliceerd.

Uit de studie blijkt dat een op de vijf consumenten binnen een dag een juiste hypotheek heeft gevonden. Bijna een op de vier doet er gemiddeld een week over, terwijl een kwart er een maand de tijd voor neemt. Van de ondervraagden had een kwart genoeg aan een advies, 40 procent zocht een tweede aanbeveling en 27 procent een derde. Uit het onderzoek komt naar voren dat dit tegen de verwachting is van de branche zelf.

Prijzenslag

Volgens INFinance is de hevige prijzenslag het gevolg van buitenlandse toetreders op de markt. "Veel consumenten laten de voordelen van een lage rente liggen, doordat ze te weinig winkelen. De sterke concurrentie drukt de prijs", aldus de onderzoekers.

De Hypotheker, een bemiddelaar op deze markt, ziet ook steeds meer buitenlandse partijen aantreden. "Maar niet iedereen durft die stap naar hen te wagen. Mensen zijn door traditie toch geneigd om naar hun eigen bank te gaan", aldus marketing manager Kees van de Kerk, die deze koudwatervrees geheel ongegrond vindt.

Banken worden in bijna vier op de tien gevallen benaderd voor informatie, terwijl tussenpersonen 19 procent marktaandeel hebben en 17 procent is toebedeeld aan hypotheekwinkels. Daarmee wint de bank weer wat terrein terug ten opzichte van deze concurrenten, stelt het onderzoek.

Internet

Internet neemt nog een bescheiden positie in als het gaat om het inwinnen van informatie. Slechts 6 procent van de consumenten vindt het wereldwijde web daarvoor afdoende.

Tip de redactie