Batavus wil omafiets slijten aan Amerikanen

AMSTERDAM - Het oer-Hollandse fietsmerk Batavus komt ook in de Verenigde Staten en Canada op de markt. De vraag naar stads- en sportieve fietsen in die landen neemt toe en daar wil Batavus van profiteren. Daarnaast zal de fabrikant zich in Noord-Amerika profileren met de ouderwetse omafiets.

Door de hoge benzineprijs laten Amerikanen steeds vaker de auto staan, zei marketingmanager F. van den Eeden van Batavus maandag.

De fiets is daarom tegenwoordig een goed alternatief voor het woon-werkverkeer, maar wordt ook veel gebruikt als vrijetijdsbesteding. "Daar komt bij dat er meer aandacht is voor gezondheid. Er zijn veel dikke mensen en die zoeken naar nieuwe vormen van beweging", lichtte Van den Eeden toe.

Hoogopgeleiden

Batavus, onderdeel van het beursgenoteerde Accell, denkt vooral onder hoogopgeleiden in dichtbevolkte gebieden geïnteresseerde kopers te vinden. De fietsen komen bij zo'n 1500 dealers te staan.

"De markt is ongeveer net zo groot als die in Nederland", aldus de marketingmanager. Bovendien gaat binnenkort een Amerikaanse Batavus-site in de lucht.

Tip de redactie