SCHIPHOL - Schiphol kan pas vanaf november volgend jaar luchtvaartmaatschappijen harder straffen met hogere tarieven als zij lawaaiige toestellen inzetten. Dat is zes maanden later dan de luchthaven eigenlijk had gewild, zei een woordvoerder maandag.

Reden voor het uitstel is een wetswijziging eerder dit jaar. Hierdoor moest Schiphol een toerekeningssysteem optuigen, dat moet worden goedgekeurd door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Dat proces loopt nog en daardoor kunnen de tariefswijzigingen niet zoals gepland op 1 april 2007 plaatsvinden.

Schiphol hoopt dat vanaf november volgend jaar, als de nieuwe tarieven van kracht zijn, maatschappijen vaker met stille vliegtuigen op de luchthaven vliegen. De luchthavengroep geeft nu stille toestellen al een korting van 10 procent en brengt lawaaiige een toeslag van 30 procent op het basistarief in rekening. Dit verschil moet verder toenemen. Ook moeten startende vliegtuigen in de nachtelijke uren meer gaan betalen.

747

Hierdoor worden vooral luchtvaartmaatschappijen getroffen die met oudere toestellen vliegen, zoals bijvoorbeeld oude Boeings 747 en DC10's. Tot de meest stille toestellen behoort onder meer de nieuwe Boeing 777, die KLM veel gebruikt.

De inkomsten voor Schiphol blijven met de voorgenomen tariefstructuur vanaf 1 november gelijk. Lawaaiige toestellen moeten meer gaan betalen en stillere minder. Per saldo zouden de inkomsten hierdoor op hetzelfde niveau blijven.

Het vliegveld ligt al jaren overhoop met de vervoerders over de tarieven. Volgens de luchtvaartmaatschappijen vraagt Schiphol veel te veel. Schiphol stelt echter dat het nog steeds tot de 'goedkope' luchthavens in Europa behoort, maar dat de kloof met concurrenten zoals het Londense Heathrow en Charles de Gaulle in Parijs steeds kleiner wordt.