'Onvrede dreigt onder treinpersoneel'

AMSTERDAM - Onvrede dreigt onder conducteurs en machinisten. De vakbond van rijdend spoorwegpersoneel is bang dat zij als gevolg van de nieuwe dienstregeling verzuipen in het werk. Daardoor moet ziekte onder het personeel en het uitvallen van treinen worden verwacht. Dat heeft bestuurder Wim Eilert van de vakbond VVMC maandag gezegd.

Volgens de VVMC is het logisch dat er in de nieuwe dienstregeling, die 10 december ingaat, meer personeel nodig is. Dagelijks gaan tweehonderd treinen meer rijden. "Ik zie alleen nog geen actie bij de NS. Nu al is duidelijk dat het voor onze leden moeilijk wordt verlof te krijgen. De roosters zitten overvol. En dan gaan de mensen morren."

Veiligheid

Eilert maakt zich ook zorgen over de veiligheid van het personeel en de service voor de reizigers. "Op bepaalde treinen gaan we terug naar één hoofdconducteur. Maar als het reizigersaantal en daarmee het aantal treinen groeien, moeten die wel worden ondersteund."

Volgens de vakbondsbestuurder is de NS intern bezig kantoorpersoneel te werven voor diensten op de trein. "Maar ik heb niet het idee dat het enthousiasme daar erg groot is."

Uitval

De NS verwacht geen massale uitval van treinen, omdat er genoeg machinisten zijn. "Vanuit de conducteurs zelf zijn constructieve oplossingen aangedragen om het rooster rond te krijgen", zegt een NS-woordvoerder.

Op de meeste punten is de vakbond in de onderhandelingen volgens de NS akkoord gegaan. "Er blijven altijd puntjes staan die we niet kunnen inwilligen. Maar het is nog twee maanden, ik sluit niet uit dat er nog naar knelpunten wordt gekeken."

Onrust

Reizigersvereniging Rover deelt de onrust van de VVMC. "Het kan toch niet zo zijn dat de NS een jaar geleden met de plannen kwam en nu pas inziet dat er te weinig personeel en materieel is?", vraagt een woordvoerder zich af.

Rover gaat de NS vanaf 10 december monitoren. "Als zij niet doen wat ze beloven, kan niemand van de huidige NS-directie ooit nog serieus worden genomen."

Achteruitgang

Volgens GroenLinks is de nieuwe dienstregeling voor 52 procent van de reizigers een achteruitgang en profiteert niet meer dan 19 procent van de veranderingen. De oppositiepartij vindt dat minister van Verkeer Karla Peijs (CDA) de treinreizigers en de Tweede Kamer verkeerd heeft geïnformeerd en wil de bewindsvrouw daarvoor naar de Kamer roepen.

Tip de redactie