BRUSSEL - De KLM moet onmiddellijk ophouden privégegevens van passagiers door te geven aan Amerikaanse autoriteiten. Dat vinden de Europarlementsleden Kathalijne Buitenweg (GroenLinks) en Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD). Hun CDA-collega Corien Wortmann meent juist dat de KLM met de doorgifte van gegevens moet doorgaan.

Europese maatschappijen moeten voor elke passagier 34 gegevens doorsturen, zoals het creditcardnummer om aankopen te kunnen volgen. De VS eisen dat voor hun oorlog tegen terroristen.

Buitenweg zei zondag dat voor het doorgeven geen juridische basis meer is. Zaterdag hebben onderhandelaars van de EU en VS geen nieuw akkoord bereikt over de passagiersgegevens. Dat nieuwe akkoord was nodig, nadat Buitenweg en enkele anderen de regeling hadden aangevochten bij het Europese Hof van Justitie.

Bolkestein

Het vorige akkoord was opgesteld door toenmalig Europees commissaris Frits Bolkestein (VVD) en liep zondag af. Buitenweg vindt dat de KLM de Nederlandse privacyregels overtreedt door de informatie te blijven doorgeven.

Het Europarlementslid is niet bang voor het Amerikaanse dreigement toestellen te weigeren, als de passagiersgegevens ontbreken. "De VS weten heus wel dat er dan een grote diplomatieke rel zou ontstaan. De Italiaanse maatschappij Alitalia heeft nooit informatie doorgespeeld en mag nog steeds landen."

Doorgaan

Het CDA vindt juist dat de informatiedoorgifte moet doorgaan. "Reizigers en toeristen mogen niet het slachtoffer worden van een meningsverschil tussen de VS en de EU", vindt Europarlementslid Corien Wortmann.

"Passagiers hebben toch al geen probleem met de doorgifte. Als iemand via internet een hotel boekt, geeft die al dezelfde informatie."

Het CDA vindt daarom dat Brussel snel een akkoord moet sluiten. De Europese Commissie mag niet moeilijk doen tegen landen of maatschappijen die de gegevens blijven doorspelen.

Terecht

GroenLinks en de VVD vinden het zeer terecht dat Europese onderhandelaars zaterdag opstapten. "We moeten niet accepteren dat de Amerikanen ons wetten voorschrijven", vindt Buitenweg.

VVD-Europarlementslid Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD): "We moeten ons niet laten ringeloren door de VS. De maatschappijen moeten de gegevens niet meer doorspelen. Het is lullig voor de vliegtuigmaatschappijen dat ze in zo'n lastige situatie komen. Maar ik ben benieuwd wat er gebeurt als de EU Amerikaanse toestellen zou weren."

De VVD is niet overtuigd van het nut van de passagiersgegevens. "Toon eerst maar eens aan hoeveel terroristen zo al zijn gevangen".

Toegang

KLM blijft vooralsnog passagiersgegevens verstrekken aan de Verenigde Staten, hoewel een akkoord daarover is uitgebleven. Als KLM geen informatie over reizigers zou geven, zouden de VS de luchtvaartmaatschappij geen toegang tot het Amerikaans luchtruim geven, aldus een woordvoerder van de onderneming.

Martinair zal de Amerikaanse autoriteiten vooralsnog ook blijven voorzien van privégegevens van reizigers. "We volgen KLM hierin", lichtte een woordvoerder toe. Martinair, voor 50 procent eigendom van KLM, vliegt alleen op Miami en Orlando in de Amerikaanse staat Florida.

Woordvoerder Jonathan Todd van de Europese Commissie typeerde de huidige situatie als een "wetgevingsvacuüm", waarin elke luchtvaartmaatschappij die vanaf zondag nog gegevens over passagiers aan de Amerikaanse autoriteiten verstrekt, in overtreding is en in alle lidstaten van de EU juridische stappen tegen zich kan verwachten.

Belangrijk

KLM verwacht echter dat het niet zover komt. Het vliegverkeer tussen Europa en de VS is te belangrijk. Als luchtvaartmaatschappijen zouden worden gedwongen geen informatie meer aan de Amerikanen te geven, zou het vliegverkeer naar het land plat komen te liggen.

Vele honderdduizenden passagiers zouden daar de dupe van zijn, aldus KLM. "Je kan daarom niet van de ene op de andere dag zeggen dat passagiersgegevens niet meer mogen worden verstrekt", zei de zegsman van de vervoerder.

KLM hoopt dat Europa en de VS snel tot een akkoord komen. Beide partijen lieten zaterdag weten te werken aan een spoedige oplossing.