SCHIPHOL - Amsterdam heeft de privatisering van Schiphol zaterdag met een veto geblokkeerd. Zoals verwacht ging de hoofdstad tijdens een vergadering van aandeelhouders niet akkoord met de noodzakelijke statutenwijziging om verkoop van aandelen Schiphol mogelijk te maken.

Met de blokkade van Amsterdam, tijdens de aandeelhoudersvergadering die zaterdagochtend op Schiphol werd gehouden, is de strijd tussen de hoofdstad en minister Gerrit Zalm van Financiën een nieuwe fase ingegaan. Zalm had de vergadering uitgeschreven, omdat hij vaart wilde maken met de verkoop van een belang van 49 procent in de luchthaven.

Amsterdam, met een belang van 21,8 procent, is tegen privatisering, omdat de stad vreest dat Schiphol daardoor zijn hubfunctie verliest. Zalm heeft al gezegd de tegenstem van Amsterdam via een Koninklijk Besluit te zullen vernietigen. De hoofdstad heeft daarop geantwoord dat een gang naar de rechter dan voor de hand ligt.

Vetorecht

"Schiphol is veel te kostbaar om op dit moment naar de beurs te brengen. Dat betekent dat we gebruik hebben gemaakt van ons vetorecht. De beursgang is nu voorlopig van de baan", zei wethouder Lodewijk Asscher, verantwoordelijk voor het luchthavenbeleid, na afloop van de aandeelhoudersvergadering.

Zalm

Zalm zei zaterdag in een reactie inderdaad vast te houden aan zijn beslissing om het besluit van de aandeelhoudersvergadering ter vernietiging voor te dragen aan de Kroon. Daarover dient hij nog te overleggen met de gemeente Amsterdam, maar Zalm vermoedt dat dit "beknopt" zal zijn. Daarna volgt danhoogstwaarschijnlijk nog een procedure bij de Raad van State.

Zalm zegt naar dit zware middel te grijpen, omdat het niet gaat om "een verschil van mening tussen twee aandeelhouders". De Tweede en de Eerste Kamer hebben al ingestemd met de mogelijkheid om een gedeelte van de aandelen te verkopen, aldus de VVD-bewindsman.

Teleurgesteld

Schiphol reageerde ronduit teleurgesteld op het veto van Amsterdam. "Dit is absoluut niet in het belang van de onderneming en onze concurrentiepositie", zei Jan Kalff, voorzitter van de raad van commissarissen. "Het zal het vestigingsklimaat van Amsterdam geen goed doen. Andere concurrerende luchthavens in Europa zijn wel geprivatiseerd."

Kalff vindt de vrees van Amsterdam ongegrond, als zou Schiphol na een beursgang de hubfunctie verliezen met de vele lijnvluchten en overstappende passagiers. "Wij zullen onze hubfunctie altijd als anker voor onze commerciele activiteiten behouden. Wij begrijpen niet dat Amsterdam dat niet begrijpt." Als staatsonderneming zal het "efficiënte opereren" toch wat minder zijn dat bij de tucht van de markt, zei hij. Schiphol zal "nu zeker niet failliet gaan. We groeien gewoon verder."

President-directeur Gerlach Cerfontaine van de luchthaven zei dat hij niet is toegekomen aan een "echt inhoudelijk debat" met Amsterdam. Het gebruik van het veto noemde hij "fors. Maar het is vandaag een tussenstand. De wedstrijd wordt vervolgd."