DEN HAAG - Verkeersminister Karla Peijs en de Nederlandse Spoorwegen hebben vrijdag korte metten gemaakt met een door GroenLinks opgestelde analyse van de nieuwe dienstregeling van NS. Volgens Peijs en de NS negeert GroenLinks in haar berekening belangrijke factoren.

Het gaat dan om de reizigersaantallen op de verschillende trajecten, de frequentie waarin de treinen rijden, de zitplaatscapaciteit en de mogelijkheden voor groei van de aantallen reizigers en treindiensten. "Deze analyse schiet volstrekt te kort", oordeelt een woordvoerder van NS. "Wij blijven erbij dat het totaalbeeld positief is."

GroenLinks heeft een radicaal andere mening. De partij stelt dat meer dan de helft van de reizigers op de 8000 meest gebruikte treinverbindingen erop achteruit gaat met de nieuwe dienstregeling. De fractie meent dat Peijs de Tweede Kamer eind augustus onjuist heeft geïnformeerd en wil dat de bewindsvrouw in het parlement verantwoording komt afleggen. GroenLinks spreekt van een achteruitgang voor 52 procent van de reizigers op de onderzochte treinverbindingen.

Reistijd

De NS blijft erbij dat de gemiddelde reistijd en het aantal reizen waarbij moet worden overgestapt niet toenemen in de nieuwe dienstregeling. In de berekening van GroenLinks is alleen gekeken naar de kale reistijden, benadrukken het ministerie en de NS.

Het ministerie beoordeelt de dienstregeling volgens een woordvoerster op basis van andere criteria. "We beoordelen de dienstregeling onder meer op punctualiteit, groei en zitplaatskans. Reistijd zit niet in de vervoersconcessie", aldus de zegsvrouw.

Het ministerie en de spoorwegonderneming gaan er vanuit dat de treinreiziger er in de komende jaren op vooruit gaat. De dienstregeling 2007 is volgens het spoorbedrijf een eerste stap op weg naar veranderingen in de volgende jaren. In 2009 moet de reistijd gemiddeld met 3 procent zijn gedaald.

GroenLinks-Kamerlid Wijnand Duyvendak is niet onder de indruk van de reactie van de NS en het ministerie. "De reizigersaantallen zijn wel degelijk meegenomen in onze analyse. Onze berekeningen van de reistijden worden niet weerlegd. Wij willen komende week een debat met de minister."

PvdA

In die eis krijgt Duyvendak geen steun van de PvdA, de grootste oppositiepartij. "Over dit onderwerp hebben we al meerdere keren gesproken met de minister", zegt verkeersspecialist Sharon Dijksma van de PvdA. "Peijs onderhandelt nu met NS over verbeteringen en we kunnen beter eerst afwachten wat dat oplevert. Als we nu weer een spoeddebat houden, lopen we dwars door dat proces heen en dat lijkt me geen goede zaak."

Peijs zelf heeft ook weinig zin in een debat over de analyse van GroenLinks. "Ik zie dat niet zitten, waar zouden we over moeten praten?", aldus Peijs.