HILVERSUM - "Vanaf vandaag is het oorlog in krantenland." Dat zei PCM-bestuursvoorzitter Ton aan de Stegge woensdag aan het begin van het Omroepcongres in Hilversum. Volgens de nieuwe topman van het uitgeefconcern vraagt de huidige tijd om een keiharde concurrentiestrijd tussen de dagbladen.

De joint venture die zijn bedrijf is aangegaan met Wegener voor de fusiekrant AD/regionale bladen is hem daarom een doorn in het oog. Wat hem betreft moet die krant het eigendom worden van een uitgever. "Joint ventures moeten in mijn optiek worden gesloten tussen bedrijven die complementair aan elkaar zijn, niet tussen soortgelijke bedrijven", aldus Aan de Stegge.

PCM wil daarom graag met andere dan krantenconcerns gaan samenwerken. Dinsdag kondigde het bedrijf al aan samen met Talpa een site (www.skoeps.nl) te beginnen waarop internetters nieuwswaardige filmpjes kunnen plaatsen. PCM zoekt naar meer van dat soort samenwerkingsverbanden. Daarom had Aan de Stegge het Omroepcongres, waar veel vertegenwoordigers van audiovisuele media komen, als podium voor zijn boodschap uitgekozen.

Afhankelijk

Door dalende oplages en lagere reclame-inkomsten hebben de dagbladen het moeilijk. Aan de Stegge sprak daarom de verwachting uit dat zijn bladen op termijn niet meer afhankelijk zullen zijn van alleen abonnementen en advertenties. Deals als die met Talpa moeten ook voor de nodige inkomsten zorgen. Ook wil PCM net als Metro en Sp!ts met een gratis krant komen.

De gefortuneerde ondernemer Marcel Boekhoorn, een vriend van Aan de Stegge, heeft ook een plan om met een gratis (kwaliteits)krant te beginnen. De bestuursvoorzitter vindt het toevallig dat juist zijn vriend zich in dezelfde business als hij gaat begeven en hoopt dat hun vriendschap dat overleeft.

Allochtonenkrant

"Maar ook wij zullen met passende alternatieven komen, met nieuwe titels. Naast een gratis krant denken we bijvoorbeeld ook aan een allochtonenkrant."

Een andere samenwerking met een krantenconcern zint Aan de Stegge eveneens niet. Zijn bedrijf koopt samen met De Telegraaf papier in. "Door al onze plannen hebben we de komende tijd meer papier nodig en via die weg krijgt een concurrent door dat we met wat nieuws bezig zijn. Een partnership op het terrein van papier is dus ook niet meer van deze tijd." Het fenomeen concurrentie vindt Aan de Stegge in principe goed.

Toekomst

"Ik realiseer me wel dat na mijn uitspraken van vandaag er geen weg terug meer is. Binnen de krantenwereld zullen we anders met elkaar omgaan in de toekomst. Als wij nu de aanval niet zoeken, dan verworden wij tot een niche-player en dat willen we niet."

Geen plannen

Uitgeversconcern PCM heeft geen concrete plannen om de joint venture met collegabedrijf Wegener binnen afzienbare tijd te beëindigen. Dat zei een woordvoerder van PCM woensdag naar aanleiding van de uitlatingen van Aan de Stegge.

Volgens de woordvoerder van PCM is dit 'statement' van zijn baas niet nieuw. "Hij heeft dit al eerder gezegd, zij het intern. Volgens mij kent Wegener ook dit standpunt", aldus de zegsman.

Of de samenwerking in AD/regionale bladen binnen korte tijd tot het verleden behoort, wilde de woordvoerder niet zeggen. "Dat valt op dit moment niet te voorspellen. Een krant onder een bedrijf heeft de voorkeur van Aan de Stegge."

Algemeen Dagblad

Voor het AD komt het standpunt van de PCM-topman niet als een verrassing. Volgens een woordvoerder van de krant hebben aandeelhouders al eerder laten weten dat een van de twee concerns het AD/regionale bladen voor 100 procent in handen zou moeten krijgen.

"We zijn als krant marktleider in de Randstad en ik kan me voorstellen dat ook andere partijen buiten PCM en Wegener interesse hebben de krant te kopen", aldus de woordvoerder. Nu Aan de Stegge een balletje heeft opgegooid, zullen er wel ontwikkelingen op gang komen, verwacht hij.

Wegener

Bestuursvoorzitter Jan Houwert van Wegener had woensdag geen behoefte om te reageren op de uitlatingen van zijn collega Aan de Stegge. "Geen commentaar", was de enige reactie van zijn woordvoerster.

Wegener presenteerde begin augustus tegenvallende halfjaarcijfers. Het verlies van 4,6 miljoen euro is mede veroorzaakt door deelname in de fusiekrant. Vooral de voorziening van 32 miljoen euro die moest worden getroffen voor de drastische reorganisatie bij de regionale kranten telde zwaar. Bovendien vallen de advertentie-inkomsten van AD/regionale bladen tegen.