ARNHEM - Aan de omstreden chloortransporten over het spoor in Nederland is een einde gekomen. Chloorproducent Akzo Nobel opent dinsdag twee nieuwe chemische fabrieken in Delfzijl, waardoor transport over land niet meer nodig is. Dat heeft Akzo Nobel dinsdag bekendgemaakt.

Het chemieconcern vervoerde tientallen jaren de giftige stof 's nachts per spoor door Nederland. De 'rijdende bommen' leidden vooral in de jaren zeventig en tachtig tot een nationale maatschappelijke discussie. Akzo Nobel heeft altijd volgehouden dat de chloortransporten veilig waren en aan de strengste veiligheidsvoorschriften waren gebonden.

Mijlpaal

De bouw van de chloor- en monochloorazijnzuurfabriek in Delfzijl heeft 200 miljoen euro gekost. De overheid droeg voor 65 miljoen euro aan het project bij. Volgens Akzo Nobel-topman Hans Wijers is er sprake van een "mijlpaal voor Akzo Nobel. Dit project laat zien wat bereikt kan worden met een goede publiek-private samenwerking".

Al het chloor van de nieuwe fabriek in Delfzijl, die een verplaatsing van de chlooractiviteiten van Akzo Nobel in Hengelo inhield, gaat via een pijplijn naar de diverse afnemers op het chemiepark. Monochloorazijnzuur wordt onder meer gebruikt in wasmiddelen, medicijnen en cosmetica.