BRUSSEL - De oude praktijk van prijsafspraken bij zeevrachtvervoerders moet in oktober 2008 eindigen. De ministers van Economische Zaken van de 25 EU-landen hebben maandag ingestemd met een voorstel daartoe van de Europese Commissie.

De grote vrachtbedrijven maken al sinds de negentiende-eeuw onderlinge afspraken over prijzen en capaciteit. Het betreft vooral routes tussen Europa, Amerika en het Verre Oosten.

Concurrentie

Brussel heeft de zogeheten conferenties jarenlang toegestaan. Om echter te voorkomen dat de vrachttarieven onnodig hoog zijn, wil Brussel voortaan concurrentie tussen de lijnvaartbedrijven. Het EU-verbod op prijsafspraken geldt alleen voor routes binnen en naar de Europese Unie.

Het Europees Parlement toonde zich al eerder voor een dergelijke aanpak, op voorstel van CDA-politica Corien Wortmann. Europees commissaris Neelie Kroes (Concurrentie) had behandeling van het onderwerp overgelaten aan haar collega Charlie McCreevy (Interne Markt), omdat zij voorheen bij zeevrachtvervoerder P&O werkte.