ROTTERDAM - In Rotterdam en omgeving rijden maandag de hele dag geen bussen, trams of metro. Het personeel van vervoerder RET houdt een 24-uursstaking. Zij voeren actie voor een betere cao.

Enkele honderden medewerkers hebben zich ingeschreven als staker. Dat hebben de woordvoerders van de bonden gemeld. Volgens Perry Koster van de VOR worden de stakers vanaf de inschrijfpunten naar het Vasteland gestuurd, waar het hoofdkantoor van de RET gevestigd is.

Bij de inschrijfpunten op de Sluisjesdijk en de Kleiweg meldden zich enkele tientallen stakers. Op het Vasteland hebben zich inmiddels tussen honderd en honderdvijftig stakers verzameld. In de loop van de ochtend begint daar een manifestatie.

Werkwillenden

Bij het Rotterdamse vervoersbedrijf hebben zich 150 mensen gemeld die bereid zijn te werken. Dat zijn allemaal werknemers van de ochtendploeg. Het is goed mogelijk dat zich maandagmiddag ook nog mensen melden, aldus een woordvoerder van de RET.

"Meer dan de helft van onze medewerkers heeft een vrije dag genomen. Ik denk dat daaronder ook grote groep mensen is die niet wil staken", aldus de woordvoerder. Hij zegt dat de werkwilligen hun dag doorkomen met koffie drinken, de krant lezen en klaverjassen.

Staken

"Staken staat mensen vrij, maar ik vind het ontzettend erg", zegt Gerrie van den Bos, die zich maandagochtend bij de RET meldde om te werken. "Ik doe zeker niet mee aan de staking. Het aanbod dat we hebben gekregen, is goed. Misschien zelfs wel iets te goed", steunt zij haar werkgever.

Van den Bos vindt dat de stakers hun actie anders hadden moeten invullen. "De klanten zijn er nu de dupe van. Waarom niet gewoon een dag gratis openbaar vervoer?"

Bang

Veel andere werkwilligen zijn niet bereid een reactie te geven. "Ze zijn bang dat het ze door de stakers niet in dank wordt afgenomen", aldus Bos. Jannie Bal steunt haar collega en wil wel haar zegje doen. "We moeten in onze handen knijpen met de cao die nu op tafel ligt, maar ik kan me wel voorstellen dat mensen staken. Ze zijn bang voor de toekomst."

Benenwagen

In de Rotterdamse binnenstad kiezen mensen massaal voor de benenwagen. Het beeld van een mierenhoop aan mensen wordt versterkt door de verbouwingswerkzaamheden die plaatsvinden bij het Centraal Station. Op het station staat nagenoeg niemand te wachten op een tram, bus of metro. Wel wachten ongeveer tien reizigers op een taxi.

"We hebben een rondje gemaakt langs tramhaltes en zijn twee verdwaalde mensen tegengekomen die niet wisten dat er een staking is. Verder is het erg rustig", aldus een woordvoerder van de RET. "Ik denk dat veel mensen een vrije dag hebben genomen."

Nadelen

Volgens Pedro Peters, directeur van RET, heeft de staking niets te maken met de cao die op tafel ligt, maar met de nadelen van de marktwerking. "De vakbonden willen dat we een inkomensgarantie geven tot aan het pensioen, ook als personeelsleden bij de concurrent aan de slag gaan. Dat kan niet, dat valt buiten de cao", aldus Peters. Hij zei dat de directie een stakingsdag tolereert, maar niet akkoord gaat met een tweede dag.

Directie

Een van de actievoerders, een controleur op de tram, heeft zich vroeg gemeld. Hij trekt een vergelijking met Amsterdam. "Daar hebben ze met minder incidenten te maken en verdienen ze ook nog eens meer." Een vrouwelijke collega van hem zegt dat ze bij de RET 'over lijken gaan'. "Ik denk niet dat de directie na vandaag al zwicht. Als ze de cao er doorheen krijgen, dan hebben ze natuurlijk een flinke bonus."

Drukte

Op de wegen van en naar Rotterdam is nog niets te merken van extra drukte. "We hadden wel extra files verwacht, maar blijkbaar hebben de vele waarschuwingen gewerkt", aldus een woordvoerder van de ANWB maandag. Hij sluit niet uit dat in de loop van de ochtend de drukte alsnog toeneemt.

Een week geleden legden bus- en trambestuurders het werk spontaan neer. Enkele honderden mensen verzamelden zich voor het stadhuis. Velen hadden hun voertuig op de Coolsingel geparkeerd.

Werkonderbreking

Het RET-personeel hield de afgelopen jaren vaker een werkonderbreking. Eind juni 2005 lag het openbaar vervoer, net als in Amsterdam en Utrecht, een dag stil. In 1999 reed in Rotterdam een dag geen openbaar vervoer, omdat de werknemers het toen ook niet eens waren met hun nieuwe cao.

RandstadRail

Behalve de RET ligt maandag ook RandstadRail plat, omdat die deels van de RET is. Het streekvervoer willen de stakers zoveel mogelijk uit de stad weren. Reizigers van onder meer Connexxion krijgen die dag te maken met een beperkte dienstverlening. De vakorganisaties en vervoerder willen geen onrust tussen de stakende RET-medewerkers en de Connexxion-chauffeurs, die wel gewoon rijden.

Dinsdag

De vakbonden hebben maandagmiddag laten weten dat het RET-personeel in Rotterdam niet opnieuw gaat staken. "Dinsdag wordt er gewoon gereden", aldus de RET-woordvoerder.

De vakbonden hebben nog niet gereageerd op een uitnodiging van de directie van de RET om weer te gaan praten. De leiding is gelukkig dat het bij deze 24-uursstaking blijft.