AMSTERDAM - Bedrijven besteden flink meer geld aan reclame. In het eerste halfjaar van 2006 stegen de netto-mediabestedingen met 79 miljoen euro tot 1,8 miljard. "De stijging van 4,6 procent toont aan dat de mediamarkt zich definitief herstelt na de magere jaren sinds 2000", concludeert bureau Nielsen Media Research woensdag.

De positieve geluiden gaan voor de dagbladen nog niet op. Zij hebben nog steeds last van dalende advertentie-inkomsten. Het aantal personeelsadvertenties in kranten nam wel toe, maar die konden de daling van de totale bestedingen niet compenseren.

Groei

Televisie kende een boven verwachting goede eerste helft van dit jaar en zag de bestedingen groeien met 9 procent. "Daarmee lijkt het mediumtype af te rekenen met de kritische geluiden uit de markt: de traditionele dertig seconden commercial zou op zijn retour zijn, omdat de interesse van bedrijven voor adverteren op televisie tanende is door overvolle reclameblokken", schrijft het bureau. Radio zag de bestedingen eveneens toenemen.

Internet is nog steeds het snelst groeiende mediumtype. In de eerste zes maanden namen de bestedingen aan 'online advertising' toe met 42,7 procent. Bestedingen aan zoekmachinemarketing zijn in deze cijfers niet meegenomen.