DEN HAAG - KPN kan niet beginnen met het vervangen van de ouderwetse telefooncel, omdat het Franse reclamebedrijf JCDecaux verzet biedt. Het telecomconcern wil met een concurrent van de Fransen reclame maken in de nieuwe telefooncel. JCDecaux wil gemeenten daar echter geen toestemming voor geven, omdat het stelt het alleenrecht te hebben op het plaatsen van reclame.

KPN heeft een kort geding tegen het Franse bedrijf aangespannen dat woensdag dient in de rechtbank in Amsterdam, zo verklaarde een woordvoerder van het concern. KPN eist een schadevergoeding en wil dat de rechter JCDecaux verbiedt het plaatsen van reclame tegen te houden.

JCDecaux heeft met veel gemeenten contracten gesloten over het plaatsen van buitenreclame. Aanvankelijk zijn veel steden akkoord gegaan met de komst van de nieuwe telefooncel, maar zijn daar later op teruggekomen om niet in de problemen met JCDecaux te komen.

Nederland telt nog zo'n 7000 telefooncellen. Het is de bedoeling eerst in de grote steden de oude cellen te vervangen om te kijken of ze aanslaan.