AMSTERDAM - Op vakantie, de auto volgeladen met aardappelen, kaas, hagelslag en andere typisch Hollandse etenswaren. Dat beeld lijkt inmiddels achterhaald, zo blijkt vrijdag uit onderzoek van TNS NIPO. Bijna 60 procent van de vakantiegangers vindt het leuk om een buitenlandse supermarkt te bezoeken.

De Nederlander neemt nog steeds wel koffie, thee, brood, boter, kaas, hagelslag en ander beleg mee op vakantie, maar dit is vooral bedoeld om de eerste paar dagen mee door te komen. Uit het onderzoek blijkt dat de grote hoeveelheden aardappelen en veel andere producten thuisblijven.

Bijna de helft van de ondervraagden koopt graag in een buitenlandse supermarkt producten die in Nederland niet te koop zijn. Een derde (34 procent) van de bezoekers van buitenlandse supermarkten neemt daadwerkelijk producten mee naar Nederland om thuis nog eens te kunnen nagenieten.

Ruim vier op de vijf vakantiegangers (84 procent) kookt wel eens zelf tijdens de vakantie. De helft bijna elke avond.

Charmes

De helft van de Nederlanders eet op vakantie gerechten die hij of zij thuis niet eet. Het buitenlandse eten blijkt voor 82 procent van de Nederlanders die afgelopen zomer in het buitenland zijn geweest, zelfs een van de charmes van op vakantie gaan.

Voor ruim veertig procent van de buitenlandse vakantiegangers zijn de ervaringen blijvend. Zij noemen de vakantie een culinaire inspiratiebron voor nieuwe recepten of gerechten.