DEN HAAG - De vaste tijden waarop geldlopers in veel gemeenten hun waardevolle lading mogen afleveren en ophalen, brengen de veiligheid in het geding. Criminelen kunnen hierdoor makkelijk voorspellen wanneer een geldloper ergens is. Lokale overheden "frustreren de veiligheid" door geldtransporteurs alleen op bepaalde tijdstippen in de stad toe te laten.

Dat zei de voorzitter van de Platform Detailhandel Nederland, Ed Hamming, donderdag op bijeenkomst in Den Haag. De voormalig bestuursvoorzitter van detailhandelsconcern Vendex KBB beklaagde zich verder over de vele obstakels die de bereikbaarheid van winkels onder druk zetten. Het is volgens Hamming van groot belang dat geldlopers zo dicht mogelijk bij de winkels kunnen komen.

Venstertijden

Het platform roept geldtransporteurs op de regels over de laad- en lostijden (de zogenoemde venstertijden) te negeren. Ze moeten hun waardevolle lading op wisselende tijden ophalen en afleveren, vindt Hamming. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat moet geldlopers bovendien landelijk ontheffing verlenen van de venstertijden.

In Almere brengen en halen geldlopers sinds kort geen geld meer naar de winkels in het stadshart, omdat de gemeente weigert waardetransporten in de voetgangerszone toe te laten. De vervoerders moeten hun werk in laad- en lostunnels uitvoeren en dat zou onveilig zijn. Volgens Hamming dreigt ook in Amsterdam een geldloper het werk te staken omdat het te gevaarlijk zou zijn.

965 miljoen

Hamming deed zijn uitspraken tijdens de presentatie van een rapport naar winkelcriminaliteit. Daaruit komt naar voren dat winkeliers in Duitsland en België jaarlijks meer schade lijden door bijvoorbeeld diefstal dan in Nederland. In Groot-Brittannië daarentegen is de schade kleiner. Winkelcriminaliteit kost in ons land elk jaar zo'n 965 miljoen euro.

Het platform wil meer winkelpersoneel opleiden tot beveiligingsbeambten. Zij zouden in winkelstraten kunnen patrouilleren. De brancheorganisatie wil hierover met politie en justitie overleggen. Ook pleit het platform voor meer grensoverschrijdende samenwerking. Winkels zijn steeds vaker het doelwit van bendes uit Oost-Europa en de Balkan. Deze bendes slaan vaak gedurende een etmaal toe en verdwijnen daarna weer over de grens.