AMSTERDAM - Het supermarktconcern Ahold heeft in het tweede kwartaal een operationele winst geboekt van 376 miljoen euro. Dat is een stijging met 55 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dat maakte de onderneming donderdag bekend. Ahold maakte eerder al bekend dat de omzet vrijwel gelijk gebleven was op 10,5 miljard euro. De nettowinst steeg van 137 miljoen naar 219 miljoen euro. Dat is beter dan analisten van banken hadden verwacht.

"Ondanks concurrerende marktomstandigheden en hogere energiekosten heeft Ahold in het tweede kwartaal een bemoedigende verbetering van de winstgevendheid gerealiseerd", aldus bestuursvoorzitter Anders Moberg donderdag in een verklaring.

Marktomstandigheden

Moberg zei dat de sterke prestaties van Albert Heijn, Giant-Carlisle, Giant-Landover en US Foodservice Broadline hebben bijgedragen aan de verbeterde resultaten. Maar hij waarschuwt voor te veel optimisme. "In de Verenigde Staten wordt het consumentenvertrouwen momenteel beïnvloed door minder gunstige marktomstandigheden en in sommige gebieden blijft de concurrentie zich verhevigen." Desondanks houdt het bedrijf vast aan een groei van de operationele retailmarge van 4 tot 4,5 procent voor het boekjaar 2006.

Albert Heijn in Nederland blijft goed presteren. De supermarktonderneming wist in het tweede kwartaal de omzet met 8,5 procent op te krikken tot 1,7 miljard euro. De hogere omzet was te danken aan de wuppie-actie rond het wereldkampioenschap voetbal en het uitzonderlijk mooie weer. Het bedrijfsresultaat van Albert Heijn, de drogisterijketen Etos en slijterijketen Gall & Gall samen kwam uit op 102 miljoen euro. Dat is een stijging van 52 procent ten opzichte van het voorgaande jaar dankzij een verbetering bij Albert Heijn in de verhouding tussen de omzet en bedrijfskosten.

Bij Giant-Carlisle/Tops in de Verenigde Staten daalde de omzet 3,9 procent tot 1,4 miljard dollar (1,1 miljard euro), waarbij de omzet van Tops daalde en die van Giant Carlisle steeg. Het bedrijfsresultaat steeg 9,3 procent tot 59 miljoen dollar (47 miljoen dollar). Bij de winkels van Giant-Landover/Stop & Shop steeg de omzet 1,3 procent tot 3,9 miljard dollar. Het bedrijfsresultaat steeg met 43 miljoen dollar tot 223 miljoen dollar. Bij US Foodservice steeg de omzet met 2,3 procent tot 4,4 miljard dollar. Het bedrijfsresultaat was 79 miljoen dollar.