DEN HAAG - Luchtvaartmaatschappijen mogen in de toekomst waarschijnlijk geen vracht meer vervoeren in het ruim van passagierstoestellen. Zo moet worden voorkomen dat terroristen met een bom in het vrachtruim veel slachtoffers maken.

Dat verwacht luchtvaartdeskundige Ferdinand Kranenburg van de verladersorganisatie EVO. "Het is niet de vraag of het gaat gebeuren, maar wanneer", zei hij woensdag. Er komt geen verbod op bagage van passagiers in het ruim, voegde hij daaraan toe.

Discussie

De verijdelde terroristische aanslagen in het Verenigd Koninkrijk hebben volgens Kranenburg de discussie over een scheiding van passagiers en vracht in een stroomversnelling gebracht. Terroristen wilden volgens de Britse autoriteiten met behulp van explosieve vloeistoffen in hun handbagage een aantal vliegtuigen tot ontploffing brengen.

Vooral in de Verenigde Staten, waar vijf jaar geleden al terroristische aanslagen met vliegtuigen zijn gepleegd, staat het onderwerp hoog op de agenda. De autoriteiten in dat land zijn er "veel verder mee" dan in Europa, zei Kranenburg. Het zou hem niet verbazen dat de Amerikanen in ieder geval voor binnenlands vervoer binnen afzienbare tijd geen vracht meer toestaan in passagierstoestellen.

Verzet

Een dergelijke maatregel zal volgens Kranenburg op veel verzet stuiten bij de luchtvaartmaatschappijen, die veel geld verdienen met het vervoeren van vracht. "De commerciële belangen zijn enorm." Als voorbeeld noemde hij KLM, dat vliegt met bijvoorbeeld jumbo's die voor de helft zijn volgeladen met pakketten en voor de andere helft met reizigers.

Een eventuele scheiding van vracht en passagiers scheelt de luchtvaartmaatschappijen veel inkomsten. EVO verwacht dat de maatschappijen daarom de ticketprijzen zullen verhogen, waardoor de reiziger de dupe wordt van deze extra veiligheidsmaatregel.

KLM

De luchtvaartmaatschappij KLM verwacht niet dat binnen afzienbare tijd vracht niet meer welkom is in passagiersvliegtuigen. "Luchtvracht is een van de meest veilige manieren van vervoer", zei een woordvoerder. Wel vindt er volgens hem "altijd" discussie plaats over veiligheid. "Het onderwerp van vracht keert geregeld terug." Het scheiden van vracht en passagiers is nu binnen KLM geen punt van discussie.

Ook de prijs voor het vervoeren van luchtvracht zal mogelijk stijgen, denkt EVO. Er is volgens Kranenburg al een tekort aan vrachtcapaciteit in de luchtvaart en dat neemt door een dergelijke veiligheidsmaatregelen alleen maar toe.

Systeem

De Nederlandse vrachtbranche werkt overigens aan een systeem dat de veiligheid moet vergroten. Verladers moeten garanderen dat een lading op een veilig terrein is verwerkt, door betrouwbaar personeel. Om er zeker van te zijn dat verladers te vertrouwen zijn, houdt een onafhankelijke instantie toezicht.