AMSTERDAM - De bierbrouwer Heineken heeft een goed eerste halfjaar achter de rug. De omzet steeg met 6,6 procent tot 5,7 miljard euro en de nettowinst klom met ongeveer een kwart tot 433 miljoen euro. Zonder bijzondere posten klom de winst met 10,5 procent tot 410 miljoen euro.

Het volume van verkocht bier steeg met 11,6 procent tot 62,8 miljoen hecoliter. Heineken premium light dat enkele maanden geleden in de Verenigde Staten werd geïntroduceerd, overtrof alle verwachtingen. In juni werd al meer dan 300.000 hecoliter verkocht en dat is 50 procent meer dan gedacht. De bierbrouwer verhoogt de investering voor het light bier in de Verenigde Staten.

Sterke start

"We hebben dit jaar een sterke start gemaakt", aldus bestuursvoorzitter Jean-François van Boxmeer. "De eerste helft toont aan dat wij goede vooruitgang boeken. Een belangrijke reden voor het verbeterde resultaat is de versnelling van de afzetgroei. Deze is toe te schrijven aan het succes van het Heinekenmerk in alle regio's."

De afzet van het Heinekenmerk klom met 12,1 procent tot 11 miljoen hectoliter. Het ging goed in de Verenigde Staten, Zuid-Amerika, Afrika en Europa. Het bedrijf kwam met nieuwe marketingcampagnes en productinnovaties.

Rusland

In Rusland ligt de integratie van de in 2005 overgenomen brouwerijen op schema. Het bedrijf denkt dat het volume uitkomt op 13 miljoen hectoliter. Dat is een groei van minder dan 10 procent. Heineken denkt dat de nettowinst voor dit jaar iets hoger uitkomt dan 10 procent. Deze voorspelling deed het bedrijf ook eerder al.