DEN HAAG - Driekwart van de Nederlanders wil meer dienstverlening buiten kantoortijd. Dat bleek maandag uit een enquête van marktonderzoeksbureau TNSNIPO in opdracht van RTL Nieuws.

Het gaat dan vooral om diensten van de overheid zoals het gemeenteloket, de belastingdienst en dienstverlenende bedrijven als banken en installateurs. Sommige postkantoren en banken experimenteren al met verruimde openingstijden, maar de consument vindt dat nog niet genoeg.

Van de Nederlanders vindt 46 procent het vooral vervelend dat ze na 17.00 uur bij veel dienstverleners niet meer terechtkunnen. Minister De Geus van Sociale Zaken is een voorstander van ruimere openingstijden.

Weekeinde

Voor driekwart van de Nederlanders (73 procent) moet er buiten de reguliere kantoortijden nog steeds sprake zijn van dienstverlening. Van de ondervraagden wil 79 procent dat de gemeentedeuren 's avonds ook open zijn.

In het weekeinde geldt dat voor 74 procent. Dat gaat ook op voor de openingstijden van het postkantoor. In de avonduren wil 69 procent dat graag. In het weekeinde wil 60 procent van de ondervraagden hun postzaken aan het loket kunnen afhandelen.

Winkels

Winkels doen het met hun openingstijden een stuk beter dan de dienstverlenende sector. Van de consumenten voelt 21 procent zich onvoldoende gehoord als het gaat om de wensen ten aanzien van de winkelopenstelling. Open winkels op zondag blijven een punt van discussie.

Voor 29 procent van de Nederlanders is de zondag een rustdag en niet bedoeld om te winkelen. Daarentegen is 41 procent voorstander van het huidige beleid van veel gemeenten om één koopzondag in de maand te houden. 9 Procent gaat het liefst zeven dagen in de week winkelen, dus ook op zondag.

De vraag naar ruimere openingstijden van winkels en dienstverlenende instanties is overigens het grootst onder mensen uit de leeftijdscategorie 35 tot 55 jaar. Volgens het onderzoek maakt ruim twee vijfde van de Nederlanders vaak of regelmatig gebruik van de ruimere winkelopenstelling van supermarkten (47 procent) en bouwmarkten (40 procent).