DEN HAAG - De Consumentenbond gaat onderzoek doen naar de winkelprijzen van speelgoed. De consumentenorganisatie zegt genoeg signalen te hebben ontvangen dat winkeliers onderling gelijke prijzen afspreken en dat fabrikanten de prijzen kunstmatig hoog houden.

De speelgoedverkoop bereikt altijd een piek in de weken voor sinterklaas en Kerstmis. "Het is raar dat speelgoed in de verschillende folders tot op de cent nauwkeurig gelijk is", zei een woordvoerder zaterdag. Onderlinge prijsafspraken zijn verboden.

De bond wil daarom dat ook de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) een onderzoek begint. Ook ziet de consumentenorganisatie een verlaat euro-effect. "Veel speelgoed is met de komst van de euro naar boven afgerond. Soms betekent dat een stijging van 10 procent ten opzichte van vorig jaar", aldus de woordvoerder.

Hij wijst erop dat maar een zeer beperkt aantal spelers op de speelgoedmarkt actief is. Zo is het detailhandelsconcern Blokker eigenaar van de speelgoedketens Intertoys en Bart Smit en bezit het een belang in Toys 'R' Us. Bij Blokker was zaterdag niemand bereikbaar voor commentaar.

De NMa heeft nog geen signalen ontvangen van consumenten of van winkeliers die een bepaalde verkoopprijs krijgen opgelegd door fabrikanten, zei een woordvoerster. "Wij zullen de aanvraag van de Consumentenbond bestuderen." Op dit moment loopt er geen NMa-onderzoek naar de speelgoedbranche.