Forse toename personeelsadvertenties

DIEMEN - Het aantal personeelsadvertenties is in het eerste halfjaar met 37 procent toegenomen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Vooral internet is een populair advertentiemedium, zo blijkt uit dinsdag gepubliceerde gegevens van Nielsen Media Research.

In de eerste zes maanden telde het onderzoeksbureau bijna 650.000 advertenties. De stijging is een gevolg van de aantrekkende economie. In het eerste kwartaal bedroeg de stijging 30 procent en in het tweede kwartaal was dat opgelopen tot 40 procent.

Sinds eind 2003 neemt het aantal personeelsadvertenties al toe. Uitzondering in alle jaren is het derde kwartaal, dat grotendeels de zomermaanden en dus de vakantie beslaat.

Internet

De dagbladen weten niet goed te profiteren van de stijging. Het marktaandeel van de kranten daalde van 15 procent vorig jaar naar 13 procent in de eerste helft van dit jaar. Nielsen Media Research concludeert dat de dagbladen en internet in een hevige concurrentieslag zijn verwikkeld.

In de eerste helft van dit jaar werd 81 procent van de advertenties op internet geplaatst. Ongeveer 13 procent komt in de dagbladen terecht en 6 procent gaat naar de vak- en managementbladen. In andere media, zoals televisie, wordt relatief weinig geadverteerd voor personeel.

Onderwijs

De meeste mensen worden gezocht in de administratie, de ict, de verkoop en de financiën. Van de banen in het onderwijs gaat 41 procent van de advertenties naar de dagbladen.

Regeerakkoord

Regeerakkoord
Wat betekent het regeerakkoord voor jouw portemonnee? 

Koophuis

Koophuis
Hoe ziet de woningmarkt er in de nabije toekomst uit?

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

NUwerk

Tip de redactie