OIRSCHOT - Eindhoven Airport is bang dat Ryanair binnenkort de regionale luchthaven weer verlaat, omdat er op dit moment nauwelijks uitbreidingsmogelijkheden zijn. Directeur drs. B. de Boer zei dit dinsdagavond in Oirschot tijdens een vergadering van een commissie die erop toeziet dat de luchthaven zich houdt aan de geldende milieuregels.

Ryanair vestigde zich eerder dit jaar op Eindhoven Airport met een dagelijkse lijndienst op Stenstad bij Londen. De verwachting is dat de Ierse prijsvechter dit jaar 70.000 passagiers vervoert. Vorig jaar balanceerde Eindhoven Airport na het faillissement van de belangrijkste gebruiker van de regionale luchthaven nog op het randje van de afgrond. Dankzij Ryanair boekt het vliegveld dit jaar naar het zich laat aanzien een record aantal passagiers.

In een overeenkomst met de regio heeft Eindhoven Airport ruim twee jaar geleden afspraken gemaakt over het maximaal aantal starts en landingen en het beperkt aantal zware vliegtuigen dat er gebruik van mag maken. Als alles volgens plan verloopt, geldt na 2004 een nieuw regiem, gebaseerd op de feitelijke lawaaibelasting. Het is echter twijfelachtig of die datum haalbaar is.

Ryanair onderhoudt de lijndienst op Eindhoven met een Boeing -800. Dat is een zogenoemd zwaar vliegtuig, maar het maakt relatief weinig lawaai. De maatschappij wilde ook op Eindhoven gaan vliegen met een ander, kleiner type dat veel meer geluid produceert. "Dat hebben we kunnen tegenhouden, maar of dat in het volgend voorjaar ook nog lukt, weet ik niet", aldus directeur de Boer.

Ryanair had met de zwaardere vliegtuigen ook een lijndienst willen openen op Milaan. "Dat hebben we helaas moeten afwijzen, terwijl het wel zou passen in de geluidsgrenzen die na 2004 gelden. We zijn nu als de dood dat de maatschappij weggaat, omdat uitbreiding niet mogelijk is."