UTRECHT - De NS heeft het aantal klanten in het eerste halfjaar van 2006 fors zien groeien. In vergelijking met de eerste zes maanden van 2005 pakte binnen Nederland 7 procent meer reizigers de trein om op hun bestemming te komen. De internationale poot van de spoorwegonderneming presteerde nog beter. Daar groeide het aantal klanten met ruim 14 procent.

De groei van het aantal klanten wordt volgens NS veroorzaakt door "een verbeterende economie, files op de wegen, maar bovenal de keuze van de reiziger voor de verbeterde service en kwaliteit van de trein".

Dagelijks reizen ongeveer een miljoen Nederlanders met de Nederlandse Spoorwegen. Over heel 2005 liet NS al een groei zien van 4,5 procent. Het netto resultaat bedroeg 219 miljoen euro, tegen 32 miljoen euro in 2004.

In de eerste helft van dit jaar presteerde NS financieel gezien iets beter dan in de eerste helft van 2005. Het positieve resultaat tot en met de maand juni lag in 2006 op 78 miljoen euro, tegen 75 miljoen vorig jaar.

Kostenpost

De internationale poot van NS presteert dit jaar volgens het bedrijf uitstekend. Dit onderdeel was jarenlang een kostenpost, maar komt dit jaar mogelijk uit de rode cijfers. "In de eerste helft van 2006 hebben we er ongeveer 350.000 klanten bijgekregen", becijfert Michiel van Roozendaal, de topman bij NS Internationaal. "Het zou teleurstellend zijn als we dit jaar niet 'break-even' draaien."

NS internationaal voerde de afgelopen jaren een reorganisatie door. Het marketingbudget werd verdubbeld naar tussen de 4 en 5 miljoen euro. Via reclameacties ging NS de strijd aan met de concurrentie van goedkope luchtvaartmaatschappijen en de auto.

Rembrandtjaar

"De stedentrips naar onder meer Parijs, Antwerpen, Brussel en Keulen zijn erg succesvol", weet Van Roozendaal. "Verder hebben we geprofiteerd van het Rembrandtjaar, dat veel buitenlanders naar Nederland heeft gelokt, en van het WK voetbal in Duitsland."

De internationale poot van NS heeft verder gesneden in allerlei kosten. Het aantal personeelsleden van dit bedrijfsonderdeel daalde bijvoorbeeld van 650 naar 500 personen. De verkoop van kaartjes gaat steeds meer via internet en via automaten en dat levert NS Internationaal ook een flinke besparing op.