FRANKFURT - Het wereldkampioenschap voetbal heeft de Duitse producent van sportartikelen Puma meer omzet opgeleverd, maar minder winst. Hoge marketinguitgaven in de aanloop naar en tijdens het WK drukten de het nettoresultaat, dat bijna 15 procent lager uitkwam op 50 miljoen euro. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.

De marketingkosten resulteerden in een totale kostenstijging van 54 procent in het afgelopen kwartaal. Puma heeft in deze periode ruim 211 miljoen euro uitgegeven. Dankzij de verkoop van voetbalattributen tijdens het WK steeg de omzet met 38,2 procent tot 547 miljoen euro. De resultaten waren overeenkomstig de verwachtingen van analisten.

Shirts

Puma sponsorde twaalf teams tijdens het WK, waaronder toernooiwinnaar Italië. De overige teams van Puma kwamen hoofdzakelijk uit Afrika en Azië. Het contracteren van topteam Italië kostte Puma een bedrag van meer dan tien miljoen euro, terwijl kleinere teams als Trinidad & Tobago bijna voor niets te sponsoren zijn. Het was de eerste keer dat een wereldkampioen de shirts van Puma om de shouders had.

Eerdere finales op internationale voetbaltoernooien werden gedomineerd door concurrenten Nike en Adidas. Nike's partner Brazilië werd wereldkampioen in 2002 ten koste van Duitsland, spelend in shirts van Adidas. Frankrijk, gesponsord door Adidas, won in 1998 de wereldbeker van Brazilië.

Uitverkocht

De shirts van de toernooiwinnaar zijn na afloop van de finale dikwijls niet aan te slepen. Zo steeg de verkoop van wedstrijdshirts van voormalig wereldkampioen Brazilië sterk en waren de shirts van huidig Europees kampioen Griekenland een tijdlang uitverkocht.

De finale tussen Italë en Frankrijk op 9 juli 2006 was voor het eerst een ware 'broedertwist' tussen Puma en Adidas. In het verleden richtte Adi Dassler zijn bedrijf Adidas op in het Duitse Herzogenaurauch, broer Rudi begon een paar jaar later in hetzelfde dorp met Puma.