ROTTERDAM - Unilever is in het afgelopen halfjaar in Europa teruggekeerd naar groei. Daardoor zag het voedings- en wasmiddelenconcern in al zijn markten wereldwijd de verkoop stijgen. De totale omzet ging in de eerste helft van dit jaar met 5,8 procent omhoog tot 19,8 miljard euro.

De onderliggende omzetgroei, waarin de effecten van overnames en wisselkoersen niet zijn meegenomen, bedroeg 3,4 procent. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die Unilever donderdag heeft gepubliceerd.

De operationele winst van Unilever, bekend van merken als Omo, Knorr en Ola, steeg met 13 procent tot 2,8 miljard euro. De nettowinst klom tot 2,1 miljard euro, bijna een vijfde meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Groei

Bestuursvoorzitter Patrick Cescau toonde zich tevreden met de resultaten. Hij stelde dat Unilever nu klaar is om sneller te gaan groeien dan de markt en de marges te verbeteren. Het concern mikt voor 2010 op een groei van de onderliggende verkopen van 3 à 5 procent en een brutowinstmarge van meer dan 15 procent.

In het tweede kwartaal namen de onderliggende verkopen met 3,9 procent toe, meer dan analisten hadden verwacht. Om de groei te stimuleren, schroefde Unilever de investeringen in reclame en promotie flink op. De brutomarges waren daardoor vrijwel gelijk aan die van vorig jaar.

Nederland

In Europa als geheel kon Unilever in de eerste zes maanden van 2006 na jaren weer groei presenteren. Deze groei bedroeg 0,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vooral in Nederland ging het voor de wind. In het Verenigd Koninkrijk en Italië werd bescheiden groei geboekt. De verkopen in Duitsland en Frankrijk zijn nog wel dalende. In Centraal- en Oost-Europa werd opnieuw goede groei neergezet.