AMSTERDAM - Buhrmann heeft in het tweede kwartaal ten opzichte van de vergelijkbare periode vorig jaar 7 procent meer omzet behaald en een 17,6 procent hoger bedrijfsresultaat geboekt. De cijfers die de leverancier van kantoorbenodigdheden woensdag voorbeurs heeft gepresenteerd waren in lijn met wat door analisten was verwacht.

De kwartaalomzet kwam uit op 1,59 miljard euro. Het bedrijfsresultaat steeg van 54,9 naar 64,5 miljoen euro en onder de streep bleef een nettoresultaat over van 25 miljoen euro. De stijging van de papierprijs wist Buhrmann voor het grootste deel door te berekenen.

De kosten voor de herstructurering van de Noord-Amerikaanse divisie vielen mee en kwamen voor het tweede kwartaal uit op 6 miljoen euro (3,4 miljoen euro na belastingen). Volgens Buhrmann zal de nieuwe organisatiestructuur een groeiende omzet en meer winst opleveren. De netto-omzet in dit deel van de wereld kwam uit op bijna 800 miljoen euro. Daarmee draagt deze markt voor circa 50 procent bij aan het totaal.

Kantoorbenodigdheden

Het bedrijf, dat vooral onder de naam Corporate Express opereert, is bezig minder traditionele kantoorbenodigdheden in zijn distributiepakket op te nemen. Vooral schoonmaakartikelen maar ook tissues en toiletpapier en cateringartikelen, als Cup-a-Soup en koffie deden het goed.

Ook over het zogeheten eigenmerkenprogramma toonde de onderneming zich tevreden. De producten onder eigen merk vormen in Noord-Amerika 27 procent en in Europa 22 procent van de omzet in kantoorartikelen en computerbenodigdheden. Nieuwe artikelen onder het merk Corporate Express zijn onder meer cd's en dvd's, schrijfwaren, koffie en suikerzakjes en melkpoeder.

Een dissonant tussen de groeicijfers vormt Veenman Duitsland, dat documentbeheer en kopieer- en printerapparatuur op de markt brengt. Buhrmann hoopt echter dat met een herstructurering aldaar dit onderdeel uit de rode cijfers komt.