DEN HAAG - Consumenten dreigen nauwelijks voordeel te hebben van de vrijmaking van de energiemarkt. Om een fiasco te voorkomen wil de Consumentenbond dat een onafhankelijke commissie de risico's in kaart brengt voordat een datum van invoering van de vrijmaking wordt vastgelegd.

De bond legde haar wensen dinsdag neer in een brief aan staatssecretaruis Wijn (Economische Zaken). De bond komt in actie onder het motto 'Wisselende contacten bij kaarslicht'.

De liberalisering van de energiemarkt staat voor haar laatste fase. De markten voor grootverbruikers, midden- en kleinbedrijf en voor groene stroom zijn al vrij. Wijn streeft ernaar dat huishoudens per 1 januari 2004 vrije keus krijgen. Eerder werd nog uitgegaan van ingang al in de loop van volgend jaar.

Geen signalen

De Consumentenbond heeft tot nu geen signalen dat de liberalisering leidt tot de beoogde voordelen voor de consument. Vooral het feit dat de overheid nog niet in beeld heeft waar het allemaal mis kan gaan, baart de bond zorgen. "Als je niet weet waar de problemen liggen, is het onwaarschijnlijk dat je je doel haalt", hekelt de bond het beleid op dit gebied.

Ook de energieleveranciers schieten te kort, stelt de Consumentenbond. Zo regent het klachten over energiebedrijven op het gebied van rekeningen en service. De procedures om over te stappen van de ene naar de andere leverancier deugen niet en de informatie daarover zijn "misleidend".

De consument krijgt volgens de bond te weinig informatie om een goede keus te maken. En de overheid beschermt energieklanten onvoldoende en houdt geen goed toezicht op de handelwijze van de maatschappijen.

Bijna de helft (43 procent) van de bevolking maakt het weinig uit te kunnen kiezen voor een energieleverancier. Het andere deel van de bevolking heeft juist hooggespannen verwachtingen over de voordelen van de vrijmaking. De bond vreest dat deze mensen net zo teleurgesteld raken als eerder het geval was bij de liberalisering van het spoor en van de kabel.

De Consumentenbond wil dat de politiek eerst het belang van de cliënt waarborgt. Dat betekent dat de overheid moet bewijzen dat de consument er ook voordeel van heeft en niet achteraf de nadelen ervan gaat ervaren. "Consumenten mogen niet in het duister tasten omdat de bedrijven hun zaakjes niet op orde hebben en de overheid zijn rol niet goed oppakt", aldus de bond.