RIJSWIJK - De skinny jeans van G-star en de gelaagde indigojeans van BlueBlood zijn favorieten in Tokio, Hong Kong, Los Angeles en Milaan. Sinds de revival van jeans een jaar of vijf geleden begon, zijn Nederlandse jeansmerken hard bezig de wereld te veroveren.

Brian Kaneda, hoofdinkoper voor de wereldberoemde conceptstore Fred Segal in Los Angeles, vindt dat een Nederlands jeansmerk als BlueBlood origineel is en met respect voor de geschiedenis is gemaakt. "Los Angeles is de plek waar de jeanslook met T-shirt is uitgevonden", aldus Kaneda, die in Nederland was voor de Amsterdam International Fashion Week en de opening van de BlueBloodwinkel in de PC Hooftstraat.

"Wij voeren zo'n dertig jeansmerken, maar BlueBlood is een van de best verkopende. De draad van hun denim is 24 keer in een indigobad gegaan, dat geeft een prachtige diepte. Het zijn feitelijk couturejeans gebaseerd op de originele Levi's van 1853. Hun modellen spelen perfect in op de Lindsay Lohan-look die nu zo hot is."

Speelgoedwinkel

Eigenaar van BlueBlood, Steve te Pas, opende zaterdag zijn conceptstore, of 'speelgoedwinkel' zoals hij het zelf noemt, in de PC Hooftstraat waar niet alleen zijn denim te koop is, maar ook een Levi's vintage uit 1946 voor 10.000 euro. De ambitie van Te Pas is om een van de 'Big Four jeansmerken' te worden naast Levi's, Lee en Wrangler.

In zijn winkel kun je behalve jeans ook een handgemaakte houten zeilboot kopen, een spray om je jeans schoon te maken (voor echte handgemaakte indigodenim is de wasmachine uit den boze) en een pak van het Nederlandse merk Wolf Homme.

Mooi oud

"Ik ben mijn eigen consument", zegt Te Pas. "In mijn winkel komen alleen dingen die ik leuk vind. Ik houd van Nederlandse producten. Sinds er Wolf Homme is, hoef ik geen Hedi Slimanepakken van Dior meer. En een jeans is voor mij een basisstuk dat zich naar mijn lichaam moet vormen, dat mooi oud moet worden. Ik wil dat mijn jeans op zeker moment laten zien waar mijn mobiele telefoon zit."

BlueBlood is nog maar een klein mondiaal merk vergeleken met G-star dat in vierhonderd winkels ter wereld wordt verkocht en in 2005 een omzet had van 420 miljoen euro. Beide merken lieten hun collecties zien tijdens de Amsterdam International Fashion Week.

BlueBlood 'for our friends' was een kleurrijke, artistieke show van boy-pants, baggybroeken en rechte denim met fel gekleurde accessoires.

De show van G-star was letterlijk oorverdovend en figuurlijk adembenemend. Het merk dat in 1989 in Nederland begon en nu de wereld heeft veroverd liet alle modische kanten zien van wat met ruwe, industriële denim kan worden gedaan: Skinny jeans, halve catsuits, capes, stoere baggybroeken en colberts.

G-star is het merk dat ooit de lengtematen introduceerde en bleef geloven in het donkere, pure denim dat ze gebruikten. "Er waren momenten dat we dachten 'het komt nooit in', maar eindelijk beleeft de 'dark raw denim' zijn hoogtepunt", zegt exportmanager Patrick Kraaijeveld.

Wat het geheim van hun succes is? "Durf, passie en gedrevenheid en vasthouden aan je ruige imago. En nieuwe dingen doen. Zo heeft ontwerper Marc Newson een deel van onze nieuwe collectie gemaakt. Jeans zullen nooit uitraken, je kunt daar nog eindeloos mee spelen", aldus Kraaijeveld.