VOORBURG - De Nederlandse consumenten blijven steeds meer geld uitgeven. In mei besteedde Nederlanders 3,5 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag bekend heeft gemaakt.

Vooral aan duurzame goederen werd flink besteed, 11,1 procent meer dan in mei 2005. Daarnaast waren met name kleding en schoenen gewild, maar ook aan woninginrichting, consumentenelektronica en auto's werd fors meer besteed.

"We zien de uitgaven dit jaar scherp aantrekken", constateerde onderzoeker Karin van der Ven van het CBS. Ze vermoedt dat de groei in het uitgavenpatroon samenhangt met de aantrekkende arbeidsmarkt. "En het vertrouwen van consumenten in de economie groeit ook al maanden."

Uitgaven

De hogere uitgaven in mei gingen vooral naar producten, terwijl de groei aan diensten wat achterbleef. De uitgaven aan bijvoorbeeld huisvesting, cultuur, recreatie, vervoer en communicatie gingen 1,2 procent omhoog. "Diensten zijn niet zo conjunctuurgevoelig", verklaarde Van der Ven de relatief lichte stijging.

De consumentenbestedingen trekken sinds halverwege vorig jaar aan. Het CBS ziet nu dat die groei versterkt doorzet. De groei van uitgaven volgt na jaren van behoedzaamheid door de slechte economische situatie in een groot deel van de wereld. In 2003 namen de bestedingen zelfs af.