AMSTERDAM - Een deel van de Nederlandse detailhandel lijdt onder het warme zomerweer. De consument blijft en masse weg bij meubelboulevards, tapijtzaken en schoenenwinkels. Andere sectoren, waaronder levensmiddelen en buitensport, profiteren juist van de hitte.

"Het is duidelijk dat het warme weer van de laatste drie, vier weken niet goed is geweest. Dat geldt niet alleen voor ons, maar ook voor andere bedrijven in de sector", aldus Pat Hünen van Macintosh Retail dinsdag. "Consumenten hebben geen zin om bij dertig graden een tapijt te kopen of in de meubelzaak te staan."

Het moederbedrijf van winkelketens waaronder BelCompany, Halfords en Kwantum, schoenenprijsvechter Scapino en van de meubelzaken Stoutenbeek en Piet Klerkx moet het deze zomer vooral hebben van de verkoop van fietsen en -accessoires. "Op dit moment lopen de fietsen prima. Er is vooral veel vraag naar onze Union-fiets", aldus de woordvoerder van Macintosh Retail.

Barbecue

"Buitensport is deze zomer erg in trek", weet ook Ilya Bruggeman van het Platform Detailhandel Nederland. De Nederlander blijft met het mooie weer gewoon in eigen land en geeft zijn geld uit aan barbecuesets en digitale camera's. "Op dit moment loopt de geheugenkaart erg goed. Zonnebrillen en zonnebrandcrème en frisdranken, ijs en bier vinden uiteraard ook gretig aftrek."

Sectoren die met het huis te maken hebben, zoals klusmarkten, hebben het dit seizoen traditioneel moeilijk en dat is volgens Bruggeman deze zomer niet anders.