DETROIT - Een mogelijke alliantie tussen 's werelds grootste autoconcern General Motors (GM) en Renault-Nissan is een stapje dichterbij gekomen. De concerns, samen goed voor jaarlijks 15 miljoen wagens, bekijken de komende negentig dagen wat de voordelen van een dergelijke samenwerking kunnen zijn. Dat bleek vrijdag laat na afloop van een gesprek tussen de twee topmannen van de ondernemingen.

De toenadering tussen GM en Nissan (nummer zeven) en Renault (nummer tien) kwam tot stand toen eerder deze maand GM-grootaandeelhouder Kirk Kerkorian voorstelde dat Renault en Nissan een belang in GM zouden kunnen kopen tot 20 procent.

Renault-Nissan liet daarop weten wel geïnteresseerd te zijn in een mogelijke samenwerking met 's werelds grootste autoproducent. Er werd besloten tot verkennende gesprekken.

Opschudden

Een pact tussen GM en Renault-Nissan zou de autobranche flink opschudden. De bedrijven hebben samen een wereldwijd marktaandeel van 15 procent. Samenwerking lijkt op het eerste gezicht vooral GM voordelen op te leveren. Het concern heeft te kampen met een almaar dalende verkoop en een afkalvend marktaandeel in de Verenigde Staten door scherpe concurrentie van vooral Aziatische autoconcerns.

Het Franse Renault werkt sinds 1999 samen met het Japanse Nissan. Renault bezit 44 procent in Nissan en de Japanners hebben een belang van 15 procent in Renault. De samenwerking heeft tot dusverre voor beide ondernemingen goed uitgepakt.