PARIJS - Eurotunnel, het bedrijf dat de spoortunnel onder het Kanaal exploiteert, is een procedure begonnen om zich tegen zijn schuldeisers te beschermen. Met deze vorm van surseance kan de onderneming werken aan een reorganisatie zonder dat de crediteuren roet in het eten gooien.

Het besluit viel donderdagmorgen vroeg nadat woensdag rond middernacht de laatste pogingen waren mislukt om een akkoord te sluiten over vermindering van de schulden. De raad van commissarissen vergadert later op de dag nog wel om te proberen alsnog een uitweg te vinden.

In mei kwam Eurotunnel met zijn grootste schuldeisers tot overeenstemming over de halvering van de schulden. De kleinere crediteuren vonden echter dat ze er te bekaaid van afkwamen.

Schuldeisers

In een verklaring liet Eurotunnel donderdag weten het onbegrijpelijk te vinden dat "een schuldeiser als Deutsche Bank, met daaromheen enkele andere crediteuren, onredelijke eisen blijft stellen zonder rekening te houden met de 2300 werknemers en de 800.000 aandeelhouders".

Eurotunnel gaat gebukt onder schulden van omgerekend ongeveer 10 miljard euro. Die zijn ontstaan doordat de kosten voor de aanleg van de onderzeese spoorverbinding tussen Frankrijk en Groot-Brittannië enorm uit de hand gelopen zijn.

Bovendien werd de tunnel met vertraging in gebruik genomen en is het aantal mensen dat er gebruik van maakt altijd bij de verwachtingen achtergebleven. De tunnelexploitant liet donderdag nog eens weten dat ondanks alle problemen de spoortunnel gewoon open blijft. De treinen blijven rijden.