UTRECHT - De nieuwe directie van NS Reizigers wil zich meer verdiepen in het uitvoerende werk en mikt op meer overleg met de werkvloer. "We willen dingen sneller bereiken door meer en direct overleg", zegt directievoorzitter Jacques Huberts van NSR in een interview met het vakbondsblad RechtSpoor van FNV Bondgenoten.

De vakbond ziet een koerswijziging ten opzichte van het beleid van de vorige directie, die werd voorgezeten door Pamela Bouwmeester. "De nieuwe directie doet het gewoon 180 graden anders", meent bestuurder Roel Berghuis van FNV Bondgenoten. "Kennelijk hebben we nu te maken met een partij die wél wil luisteren naar onze argumenten."

Boetebeleid

Samen met andere vakbondsbestuurders lag Berghuis in het verleden regelmatig in de clinch met de directie van NS Reizigers. Het ging dan onder meer over het boetebeleid, de bijzondere opsporingsbevoegdheid van conducteurs en een reorganisatieplan, waarbij honderden banen dreigden te verdwijnen.

De nieuwe directeur durft kritisch te kijken naar de eigen organisatie. "Bij NS lijkt de uitvoering ten dienste te staan van de beleidsmakers, de staven, in plaats van andersom", vindt Huberts. "Dat zie je wel meer bij bedrijven waar de overheid een stevige vinger in de pap heeft of heeft gehad. Deze structuur leidt er echter toe dat de leidinggevers hun interesse voor de werkvloer verliezen omdat ze zich door die staven laten sturen."

Stoeien

Huberts wil af van de praktijk waarin managers zonder overleg met de werkvloer hun plannen doordrukken. "Ik ben geen blauwdrukkenman. Een organisatie moet geleid worden door leidinggevers die de werkvloer kennen en die gaan voor wat ik noem 'een fair proces'. Dat houdt in dat je elkaar opzoekt met een voorstel, daar gezamenlijk mee gaat stoeien en daarna pas een besluit neemt."

De topman van NS Reizigers brengt zijn ideeën in de praktijk door samen met directiecollega Nol de Groot zoveel mogelijk tijd door te brengen tussen het 'gewone' personeel. "Minstens een kwart van onze tijd. En dat houden we ook zo."