DELFT - De gemiddelde Nederlander brengt jaarlijks 152 uur in winkels door. Dit betekent dat consumenten gemiddeld 25 minuten per dag winkelen. Dat blijkt uit een dinsdag gepresenteerde enquête van ondernemersorganisatie MKB-Nederland onder zeshonderd mensen.

In de helft van de winkeltijd doen mensen snelle en gerichte aankopen, zoals artikelen voor het huishouden, verzorging en apparaten. De andere 76 uur gaan jaarlijks op aan funshoppen en zich oriënteren op toekomstige aanschaffingen.

MKB-Nederland, de organisatie van kleine en middelgrote bedrijven, maakt zich toch zorgen om haar winkeliers. De omzet van vooral kleine winkels blijft achter bij de economische groei, stelt MKB-Nederland.

Speciaalzaken

Uit het onderzoek van de organisatie blijkt dat consumenten speciaalzaken en zelfstandige winkeliers duurder vinden. Ook zeggen zij dat die een kleiner assortiment hebben en slechter bereikbaar zijn dan de vestigingen van grote winkelketens. MKB-Nederland vindt dat de kleine winkeliers zich daarom moeten richten op zaken als de sfeer, de service en origineel aanbod.