DEN HAAG - De ruzie tussen drogisterijketen Kruidvat en voedingsmiddelenbedrijf Numico over melkpoeder zet zich volgende week voort bij het gerechtshof. Numico wil dat Kruidvat stopt met de verkoop van zuigelingenmelk, omdat er elementen in verwerkt zouden zijn waar het concern rechten op heeft.

Een lagere rechter kon zich afgelopen april niet vinden in dat standpunt en stelde Kruidvat in een kort geding het gelijk.

Numico-dochter Nutricia blijft desondanks van mening dat drogisterij Kruidvat zich bezighoudt met valse concurrentie. De producent van babyvoeding is daarom in hoger beroep gegaan. Het gerechtshof in Den Haag behandelt de zaak donderdag 13 juli.

Goedkoper

Kruidvat heeft enkele maanden geleden eigen melkpoeders in de markt gezet als een goedkoop en kwalitatief alternatief voor de duurdere a-merken. Kruidvat meent goedkoper te kunnen werken doordat het geen grote uitgaven doet aan reclame en verpakkingen. Nutricia verwijt de drogisterij dat ze de ontwikkelingskosten heeft gedrukt door vindingen van het concern over te nemen.

Kruidvat is niet het enige bedrijf waarmee Nutricia het aan de stok heeft gekregen over poederproducten. Eerder sprak Numico Friesland Foods (Friso) aan op het oneigenlijke gebruik van het octrooi van Nutricia. Daarop paste dit zuivelbedrijf zijn receptuur aan. Het ging om poeders die vergelijkbaar zijn met zeer goed verkopende producten uit het assortiment van Nutricia, Nutrilon Standaard en Nutrilon Omneo.

Prijzen

Het rommelt al een tijdje in de markt voor zuigelingenvoeding. Eind vorig jaar verhoogde Nutricia de prijzen van babymelk met meer dan een kwart. Vrijwel gelijktijdig kwam kruidvat met zijn goedkope huismerk.

Nutricia is leider op de markt met een geschat aandeel van tussen de 65 en 70 procent. Supermarkten en drogisterijen in Nederland verkopen op jaarbasis voor ongeveer 62 miljoen euro aan melkpoeder voor baby's.