AMSTERDAM - Consumenten hebben afgelopen halfjaar weer meer geld uitgegeven aan boodschappen. Gemiddeld rekenden consumenten 20,17 euro af per boodschappenmandje. Dat is 3,3 procent meer dan in de eerste helft van 2005. Er kwamen ongeveer evenveel klanten over de winkelvloer als vorig jaar.

Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde gegevens van marktonderzoeker GfK. De hogere kassabon heeft de omzet van de supermarkten in de eerste jaarhelft met 3,5 procent verhoogd naar 13,5 miljard euro. Sinds januari stijgt de omzet per kassabon na twee jaar van dalingen.

Onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK noemt de stijging opmerkelijk. Hij vermoedt dat supermarkten minder producten onder kostprijs verkopen. Consumenten doen bovendien luxere aankopen door het gestegen vertrouwen in de economie. Dat is vooral te merken bij de aardappelen, groenten en fruit. "In plaats van appels koopt men aardbeien. En voorgesneden groenten doen het goed."

Juni was een topmaand voor de supermarkten dankzij het WK voetbal en het warme weer. In die maand ging de omzet met 5,3 procent omhoog. Consumenten betaalden per kassabon gemiddeld 6,7 procent meer dan vorig jaar in juni.

GfK verwacht dat de supermarkten dit jaar ongeveer 27 miljard euro zullen omzetten. In 2005 bedroeg de omzet 26,2 miljard euro.