AMSTERDAM - De landelijke en regionale dagbladen in Nederland hebben in het eerste kwartaal van dit jaar oplage- en abonneeverlies geleden ten opzichte van een jaar geleden. Dit blijkt uit dinsdag bekendgemaakte cijfers van HOI, Het Oplage Instituut. 's Lands grootste krant, De Telegraaf, zag zijn totaal verspreide oplage verminderen met ruim 5500 naar 704.005. De PCM-bladen liepen in vergelijking met het eerste kwartaal van 2005 tegen een verlies van 2,8 procent aan. De totale oplage kwam uit op 662.964.

De grootste daler was de Volkskrant. Dit dagblad telde een oplageverlies van 3,2 procent en kwam daarmee met 9.570 exemplaren minder uit op 290.924. De krimp was vooral in de losse verkoop stevig. Die daalde met 11 procent. Het abonneebestand slonk met 2 procent tot 255.333.

Tabloid

PCM had daarentegen in dagblad Trouw een krant die een kleine stijging van het aantal abonnees liet zien. Dat zou volgens het concern kunnen samenhangen met de overstap op tabloidformaat. Bovendien is er sprake van een groeiend aantal betalende klanten, vooral door door weekend- en webabonnementen.

Voor de sinds 15 maart verschijnende nieuwe krant NRC.next zijn de metingen van HOI nog te vroeg. AD Nieuwsmedia, een gemeenschappelijke onderneming van PCM en Wegener, kende ten opzichte van het voorafgaande kwartaal een daling van de totaal betaalde kernoplage van ruim 10 procent. Een vergelijking met een jaar geleden is moeilijk te maken. Toen was de krant nog geen samenvoeging van het Algemeen Dagblad en een aantal regionale kranten van PCM en Wegener.

Het Financiele Dagblad deed het duidelijk beter met een stijging van zijn oplage van 6,3 procent tot 57.752. Daarnaast zitten de gratis kranten Metro en Spits nog steeds in de lift. Vooral Metro zag zijn totale oplage met ruim 120.000 groeien tot 477.518. Spits moest met 410.085 exemplaren zijn koppositie aan zijn naaste concurrent afstaan.

Regionaal

De regionale kranten van Wegener zagen hun oplage ten opzichte van de vergelijkbare periode vorig jaar met 3,4 procent dalen tot 873.000. Alle zeven kranten leverden in, de Gelderlander het meest. De totale oplage van de grootste krant van de Apeldoornse uitgever zakte met ruim 11.000 tot 167.314.

De kranten verliezen al jaren terrein. De totale oplage kwam ditmaal uit op 5,5 miljoen. Vooral zonder de gratis bladen zou de daling fors zijn. Het aantal 'betaalde' dagbladen is sinds 1999 met circa 10 procent gekrompen. De marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen, Cebuco, vindt dat deze cijfers maar weinig zeggen. Het bereik van dagbladmerken is volgens de marketingorganisatie vele malen groter.

"Adverteerders zijn meer gebaat bij inzicht in de kwaliteit van de reclamecontacten en de effecten van het mediumtype", aldus Cees Polman van Cebuco. "Ik vergelijk het altijd maar met tv en radio. Niemand haalt het in zijn hoofd het aantal tv-schermen te gaan tellen om na te gaan hoe interessant dit medium is voor de adverteerder."