AMSTERDAM - Het warenhuisconcern Vendex KBB heeft geen last van het tanende consumentenvertrouwen. De onderneming behaalde in de maanden augustus tot en met oktober in vergelijking met een jaar eerder ruim 14 procent meer omzet uit haar voortgezette activiteiten. De verkopen kwamen daarmee uit op 1,1 miljard euro.

De omzet in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar werd beïnvloed door de aankoop van de Belgische doe-het-zelfketen Brico. Zonder deze overname bedroeg de omzetstijging 4,9 procent. Vendex KBB haalde over "de hele linie" meer omzet, zo maakte het bedrijf woensdag voorbeurs bekend. Een winstcijfer geeft het bedrijf niet.

In september belandde het consumentenvertrouwen op het laagste peil in twintig jaar. Vendex is hierop ingesprongen door veel met aanbiedingen en acties te werken. Daarom deden warenhuisketens V&D en de Bijenkorf en de modewinkels het beter dan in het tweede kwartaal, toen het consumentenvertrouwen begon in te zakken en de omzetten achterbleven.

Bij het kwakkelende V&D steeg de omzet 1 procent, vooral door het Prijzencircus in september. Bij de Bijenkorf stegen de verkopen met ruim 6 procent, deels dankzij uitbreiding van het aantal filialen. De Hema haalde bijna 6 procent meer omzet.

De doe-het-zelftak is sinds de overname van Brico de grootste divisie van Vendex. Bij Praxis en Formido ging voor 5,3 procent meer over de toonbank.

Bij mode liet M&S Mode een herstel zien van het kwakkelende tweede kwartaal. In Frankrijk steeg de omzet nog eens extra door de opening van 21 nieuwe winkels. Inmiddels heeft de keten een eerste zaak in Spanje geopend.