DETROIT - Het autoconcern DaimlerChysler brengt zijn stadsauto Smart in de Verenigde Staten op de markt. De Duits-Amerikaanse autobouwer maakte woensdag bekend dat de introductie van de tweezits versie, de Smart ForTwo, begin 2008 zal plaatsvinden.

Het bedrijf UnitedAuto Group (UAG) neemt de distributie van de auto's op de grootste automarkt ter wereld op zich. UAG wordt ook verantwoordelijk voor een dealernetwerk. DaimlerChrysler zegt erop te vertrouwen dat de hoge brandstofprijzen van het ogenblik meer en meer Amerikanen ertoe zullen brengen een kleine en zuinige auto te kopen.

Dieter Zetsche, de bestuursvoorzitter van DaimlerChrysler, maakte de beslissing in Detroit bekend. Volgens hem zal het "innovatieve en milieuvriendelijke autootje binnenkort net zo het stadsbeeld van New York, Miami of Seattle bepalen als nu dat van Rome, Berlijn of Parijs".

NedCar

De Smart heeft sinds de introductie in 1998 nog geen bijdrage geleverd aan de winst van het autoconcern. In maart kondigde DaimlerChrysler een reorganisatie aan bij Smart ter waarde van een miljard euro. Een van de gevolgen daarvan was het stopzetten van de productie van het model ForFour bij NedCar in Born. Duizend werknemers daar dreigen daardoor hun baan te verliezen.

De Smart is sinds 2004 al wel in Canada te krijgen. Vorig jaar werden er daar ongeveer vierduizend van verkocht, twee keer zoveel als was geraamd. Over de hele wereld vonden vorig jaar 143.000 Smarts een koper tegen 139.000 in het jaar ervoor. De productie nam af van 152.1000 tot 124.300 stuks.