AMSTERDAM - De Nederlandse producent van draagbare navigatiesystemen TomTom heeft in een maand tijd bijna 20 procent van zijn beurswaarde verloren. Analisten en beurshandelaren wijten de koersval aan een opeenstapeling van negatieve berichten rond het bedrijf.

TomTom kampt de laatste tijd met dalende marges als gevolg van prijsverlagingen en toenemende concurrentie. De Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley heeft dinsdag zijn beleggingsaanbeveling voor het aandeel naar beneden bijgesteld. Daarop dook het aandeel op de beurs in Amsterdam ruim 6 procent omlaag.

Nieuwkomer

TomTom ging vorig jaar mei naar de beurs. De veelbelovende nieuwkomer had een introductiekoers van 17,50 euro. Met name particuliere beleggers sloegen het aandeel massaal in. In vijf maanden tijd zag TomTom zijn beurswaarde meer dan verdubbelen. In oktober noteerde het aandeel 40,85 euro. Daarna trad een daling in.

Tegen de achtergrond van de toenemende concurrentie komen de koersdalingen die zich inmiddels hebben voltrokken niet helemaal als een verrassing. Sinds oktober heeft het fonds 35 procent van zijn waarde ingeleverd. Dinsdag stond TomTom aan het eind van de middag op 27,26 euro.

Volgens Morgan Stanley de bank liggen de nieuwste navigatiesystemen van het bedrijf later dan gepland in de schappen. Dit heeft een negatief effect op de resultaten in het tweede kwartaal, denkt Morgan Stanley. TomTom ontkent dat er leveringsproblemen zijn. Het bedrijf houdt vast aan de eerder afgegeven verwachting dat er dit jaar 3,6 miljoen tot 3,9 miljoen apparaten worden verkocht.

Concurrentie

De TomTom-navigatiesystemen zijn in meer dan 50.000 winkels in Europa en de Verenigde Staten te verkrijgen. Het Amsterdamse TomTom heeft in Europa meer dan de helft van de markt in handen. Vorige week werd het bedrijf geplaagd door het nieuws dat Philips zich ook gaat storten op de snelgroeiende markt van navigatiesystemen. In september komt het elektronicaconcern met zijn eerste modellen op de markt. Eerder dit jaar lag er al een concurerend apparaat van Sony in de schappen.

"Het is jammer dat de markt de waan van de dag volgt", aldus Tim Poulus van Iris. Veel marktvorsers menen dat de ontwikkelingen rond TomTom niet schokkend te noemen zijn. "Lagere marges kunnen ook weer leiden tot hogere omzetten", meent de handelaar van Iris. Volgens Rik Zwaneberg van AFS Brokers komen er momenteel echter teveel geluiden dat de marges onder druk komen te staan en dat meerdere partijen zich op de markt voor navigatiesystemen begeven.

Hoogvliegers

Over het grillige koersverloop van TomTom is Gert-Jan Geels van Eureffect stellig: "De grootste hoogvliegers op de beurs zijn vaak ook de grootste dalers". TomTom is de afgelopen jaren hard gegroeid doordat het in een vroeg stadium een gemakkelijk te bedienen apparaat op de markt wist te brengen, dat bovendien fraai was vormgegeven. De omzet van het bedrijf steeg van 8 miljoen euro in 2002 naar 720 miljoen euro vorig jaar. Dit jaar wordt gerekend op 1,1 miljard tot 1,3 miljard euro.