AMSTERDAM - De vroegtijdige uitschakeling van Oranje bij het WK voetbal is ook een tegenslag voor de detailhandel. Volgens de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) heeft het toernooi 110 tot 120 miljoen euro aan extra omzet opgeleverd, waar de winkeliers op maximaal 135 miljoen euro had gerekend.

Als Nederland nog een week langer in het toernooi was gebleven, had de omzetimpuls volgens de RND een record gebroken. Binnen de detailhandel hebben de supermarkten tijdens het WK ongeveer 40 miljoen euro extra omzet geboekt, schatte Joop Holla van onderzoeksbureau GfK maandag. De supermarktbranche had vooraf 50 miljoen euro aan WK-omzet ingecalculeerd.

De eerste drie weken werd er in de supermarkten een extra omzet van 31 miljoen euro geboekt. "Ik schat dat daar nog zo'n 9 miljoen van vorige week bijkomt", aldus Holla. "Nu moeten al die Oranjeproducten zo snel mogelijk de supermarkt weer uit. Dat kan heel snel gebeuren."

EK

De non-food artikelen gaan in de mottenballen tot over twee jaar bij het Europese kampioenschap voetbal in Oostenrijk en Zwitserland. "En de voedingsmiddelen worden afgeprijsd. Wat moet je er verder ook mee? Het is over en uit."

Ook aan de diverse acties rond het voetbal komt een einde. De populaire wuppies van supermarktketen Albert Heijn worden gedumpt op veilingsites. Albert Heijn is druk doende om alle WK-aankleding uit de winkels te verwijderen. "Het gaat er vandaag allemaal uit. Alleen met de stickeractie gaan we door tot ze op zijn."

Sms-verkeer

Telecombedrijven zagen hun sms-verkeer bij doelpunten spectaculair stijgen. Vodafone meldde vorige week dat het sms-verkeer verdrievoudigde bij een doelpunt van Oranje. Nederland heeft tijdens het WK slechts drie keer gescoord.

Bouwmarkt Gamma springt commercieel in op het verlies van Oranje. Een klant die iets oranjes inlevert, krijgt maandag en dinsdag bij deze keten 10 procent kassakorting.