RIJSWIJK - De publieke omroep wordt reclamevrij. Het aantal publieke televisiezenders wordt van drie naar twee teruggebracht en de publieke radio zal het met drie zenders moeten stellen. Om de nieuwsfunctie van de publieke omroep te versterken zal de Wereldomroep in de NOS worden opgenomen.

Dat zijn enkele voorstellen die de Werkgroep Andere Publieke Omroep (APO) zaterdag heeft gepubliceerd. Tot de vier leden van de werkgroep behoren Nico Haasbroek, oud-hoofdredacteur van het NOS Journaal, en mediadeskundige Antonie Dake. De werkgroep denkt dat zijn plannen, die een forse reorganisatie van het huidige publieke bestel behelzen, vanaf het seizoen 2007/2008 kunnen worden ingevoerd.

Voetbal

De werkgroep waarschuwt dat de situatie voor de publieke omroep mede door de komst van Talpa, de "ernstige" verdeeldheid binnen de publieke omroepen en de snelle technologische ontwikkelingen alarmerend is. De werkgroep stelt voor sport niet langer als avondvullend vermaak, maar louter als nieuws te behandelen. De publieke omroep zal daarom de voetbalrechten die hij nu nog bezit, zoals die voor de Champions League, moeten doorverkopen. De uitgaven voor sport zullen daardoor dalen van 101 miljoen euro in de huidige situatie naar 18 miljoen.

Verder zal internet naast radio en televisie een pijler van de publieke omroep moeten worden, onder meer doordat er een hoofdredacteur internet komt.

De werkgroep schat de programma's op de twee televisiezenders gemiddeld 22 procent van de kijkers boven dertien jaar zullen trekken. Dat is minder dan nu het geval is, maar dat komt doordat de sport die de publieke omroep nu nog uitzendt, veel kijkers trekt. De werkgroep verwacht dat velen die nu weinig tv kijken, zich weer tot de publieke omroep zullen wenden, als de "storende" onderbrekingen door de reclameblokken komen te vervallen.